Hollands Kroon peilt mening inwoners over zonne-energie

• vrijdag 10 april 2020
  • Categorie: , , ,
  • HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA De gemeente Hollands Kroon gaat digitaal ’de boer op’ met de Regionale Energiestrategie (RES).

Mike Deutekom 10-4-2020

Wethouder Theo Meskers hoopt zo van inwoners te horen wat zij voor ideeën hebben - voornamelijk rond zonne-energie - voor de energietransitie.

„Vooropgesteld vinden wij als college net als de gemeenteraad dat Hollands Kroon al een flinke bijdrage levert met het enorme pakket aan windenergie dat er binnen de gemeente wordt opgewekt. Maar we willen blijven nadenken over wat kan en willen we kijken naar waar er zonne-energie opgewekt zou kunnen worden”, zegt Meskers.

„Normaal zouden we dat doen met openbare sessies, maar dat gaat nu niet vanwege de coronacrisis. Daarom vragen we hen hun inbreng te geven via de computer. Op onze website www.denkmee.hollandskroon.nl kunnen inwoners hun mening ventileren over zonnepanelen op water, gebouwen, langs infrastructuur en op de grond. We doen alleen zonne-energie en geen nog niet uitontwikkelde technieken zoals mini-kerncentrales en waterstoffabrieken.”

Volgens Meskers is de gemeenteraad van Hollands Kroon geen voorstander van zonneweides waarbij agrarische grond gebruikt wordt. „Wij volgen dat als college. Probleem is wel dat we ook moeten kijken naar de infrastructuur. Van en naar de windturbines van het Windpark liggen al kabels. Elders moet dat misschien worden aangelegd. En het stroomnet van Liander is in ons gebied vol, dus moet dat eerst worden aangepakt.”

Meskers verwacht overigens niet dat er vanuit de provincie nog druk op Hollands Kroon wordt uitgeoefend om meer te doen dan er nu al wordt geleverd met het Windplan Wieringermeer en de andere windturbineparken binnen de gemeente. „In de helft van de RES-regio’s zijn ze al klaar. Daaruit blijkt dat de helft van de afgesproken 35 terrawattuur, dat in 2030 door zonne- en windenergie in Nederland geproduceerd moet worden, daarmee wordt gehaald. Dus alles samen zou voldoende moeten zijn en het lijkt er ook op dat dat het geval is. Maar we kunnen altijd kijken wat we meer kunnen doen. Laat ik daarbij zeggen dat onze buurgemeenten ons netjes hebben behandeld bij het opstellen van de RES. Schagen, Den Helder en Texel hebben onze bijdrage aan windenergie volledig gerespecteerd.”

Noordhollands Dagblad

Als Theo Meskers zich ergens mee gaat bemoeien zijn we er van verzekerd dat het fout af loopt. Zo langzamerhand is toch wel bekend dat zonne-energie zonder opslag van de opgewekte energie zinloos is? Zonne collectoren op gebouwen is prima als het dan zo nodig moet maar niet op het water of op Landbouwgrond want zo langzamerhand wordt alles ontsierd door de achterhaalde hobby van de VVD, CDA, Groen Linkss en ga maar zo door.