’De camera stáát aan, ik zie mezelf’: gemeenteraad Hollands Kroon vergadert digitaal

• vrijdag 17 april 2020
  • Categorie: , ,
  • ’Live’ luidt de mededeling op het scherm. Met als toevoeging de woorden ’we gaan zo beginnen’.

De gemeenteraad van Hollands Kroon vergadert donderdag 16 april voor de eerste keer digitaal. Iedereen kan meekijken via de stream op de gemeentelijke website.
    Een deel van het gemeentelijke logo aan de muur achter burgemeester Rian van Dam verraadt dat zij op het gemeentehuis moet zijn. De andere sprekers vergaderen mee vanuit hun eigen huis.
    Soms biedt dat een opmerkelijk kijkje in huis. Een enkeling lijkt zich terug te hebben getrokken op een zolderkamer, terwijl anderen een wat meer riante plek hebben uitgezocht. Anderen hebben bewust de achtergrond via het computerprogramma ’geblurd’ of hebben een foto van een zonnig strand achter zich geprojecteerd.
    Na het welkomstwoord van Van Dam controleert zij of iedereen er is. In beeld en geluid. Het gaat niet helemaal vlekkeloos. Want de microfoon moet dan wel aan én de camera: ’De camera stáát aan, ik zie mezelf’. Na wat vertraging blijken er 28 raadsleden aanwezig te zijn. Henk van Gameren van Lada laat zich excuseren. Hij zit momenteel in lockdown in Frankrijk.
    De vergadersituatie is wellicht niet ideaal, maar de beste oplossing dit moment. Van Dam dankt de raadsleden voor hun flexibiliteit. Wie digitaal vergadert, moet zich houden aan een bepaalde etiquette. Wie wil reageren, laat dat buiten de vergadering om horen via de chat. Geregeld weerklinkt er dan ook een pingeltje van een smartphone.

Bespreken

Agendapunt acht mag van de agenda. Het is beter om het Regioakkoord De Kop Groeit te bespreken nadat de Regionale Raadscommissie Noordkop daarover heeft gesproken. De kadernota Veiligheid kan door naar het besluitvormende gedeelte. Mits er meer uitwerking komt en afspraken helder worden geformuleerd.

Camping Waddenzee

Een meerderheid binnen de raad is ervoor dat camping Waddenzee in Westerland kan vernieuwen. Om aan de brandveiligheidseisen te voldoen, moet het terrein anders worden ingericht. Om hetzelfde aantal standplaatsen te houden, is uitbreiding van het grondgebied nodig. Daarnaast wil de exploitant de horecafunctie uitbreiden.
    Het proces loopt al vanaf 2014. Volgens wethouder Theo Groot heeft de exploitant zoveel mogelijk geprobeerd met iedereen rekening te houden.
    Na anderhalf uur is er een pauze. ,,Om de vierkante ogen weer rond te laten worden’’, aldus Van Dam.

Noordhollands Dagblad