College Hollands Kroon zoekt oplossing voor pension arbeidsmigranten in de Moerbeek

• woensdag 15 april 2020
  • Categorie: , , ,
  • Het nieuwe arbeidsmigrantenpension van Wit Flowerbulbs uit de Moerbeek staat er op nummer 6a verlaten bij. De vergunning voor het huisvesten van veertig arbeidsmigranten is ingetrokken. Maar burgemeester en wethouders van Hollands Kroon gaan de gemeenteraad vragen daar wat aan te doen.

Op die plek een pension voor veertig man bouwen en in bedrijf nemen mocht eerst wel, maar later toch weer niet. De bloembollenteler Wit Flowerbulbs heeft eerst toestemming gehad van de gemeente om een nieuwe pand laten bouwen. Maar na protesten en een verloren rechtszaak is hun recht om het pand ook te gebruiken voor de doeleinden waarvoor het is gebouwd geschrapt.
    Het college van B en W wil dat nu gaan oplossen door een compromis voor te stellen aan de gemeenteraad. Wethouder Theo Meskers: „De Raad van State heeft de omgevingsvergunning voor het nieuwe pand ingetrokken. En wij hebben als college een nieuwe aanvraag voor een vergunning moeten afwijzen omdat onze huidige regels voor arbeidsmigrantenpensions dat niet toestaan. Alleen bij een agrarisch bedrijf mogen dergelijke pensions worden gebouwd. Nu is het wel voor een bloembollenbedrijf, alleen is dat niet gevestigd op nummer 6 maar op nummer 10. En dat mag dus niet volgens die regels.”

Meskers wil de gemeenteraad nu vragen om via een zogenoemde artikel-6 aanvraag het gebouw alsnog voor het bestemmingsplan te legaliseren. „Kan de gemeenteraad akkoord gaan met een gebouw op die plek of niet? Volgens het college is het ruimtelijk goed mogelijk.”
    Probleem is dat veehouders in de buurt van het pension vrezen dat de waterkwaliteit achteruit gaat en dat hun vee daar last van krijgt. „Volgens het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier hoeft dat het geval niet te zijn. Daarom willen we de buurt voorstellen om de waterkwaliteit samen met het hoogheemraadschap te monitoren. Mocht er wat mis zijn, kan er gelijk worden ingegrepen. Maar dat verwachten wij niet overigens.”

Noordhollands Dagblad

Verhaal klopt van geen kanten!!! MESKERS is zijn eigen hagje aan het proberen te redden!!!

Dekker zei

Meskers, moet er nog meer gezegd worden over deze faalhaas die wel erg goed zijn eigen hachje keer op keer weet te redden, natuurlijk gedekt door de coalitie.