Noordwest Ziekenhuis Den Helder neemt geen coronapatienten op. Alle patiënten gaan naar Alkmaar

• donderdag 19 maart 2020
  • Categorie: , ,
  • NWZ Den Helder gaat vooralsnog geen coronapatiënten opnemen. Als er een ernstige verdenking bestaat op een coronabesmetting, worden patiënten die moeten worden opgenomen naar het ziekenhuis in Alkmaar vervoerd.

Dat zegt woordvoerster Sanne van Hoolwerff van NWZ Groep. ,,We zijn nu bezig met het verdubbelen van de capaciteit van de intensive care in Alkmaar. De verkoeverruimte wordt daar nu voor klaargemaakt. Als het nodig is, kunnen we de capaciteit zelfs verdriedubbelen.’’
    De woordvoerster wijst erop dat niet iedereen die besmet is opgenomen hoeft te worden. Zij wil geen uitspraak doen over het aantal ic-plekken voor coronapatiënten. ,,Omdat wij ook plek nodig hebben voor patiënten die om een andere reden intensieve zorg nodig hebben. Alle ziekenhuizen in de regio zijn nu aan het opschalen, omdat wij een toestroom van patiënten verwachten. Wij hebben ook inzicht in elkaars capaciteit. Patiënten gaan naar het ziekenhuis waar capaciteit is. Dat is altijd al zo geweest.’’
    In 2018 is de afdeling intensieve zorg van de locatie in Den Helder gesloten.
    NWZ is vooralsnog niet van plan om daarin, vanwege de coronacrisis, verandering te brengen.
    Noordhollands Dagblad