Nederlandse nuchterheid is geen vaccin voor coronavirus

• zaterdag 14 maart 2020
  • Categorie:
  • Lachend schudde Mark Rutte (VVD) de hand van de directeur van het RIVM voordat hij zijn fout doorhad. Kort daarvoor had hij Nederlanders met klem opgeroepen voorlopig geen handen meer te schudden. De vrolijke toon van de premier past bij de nuchtere Nederlandse houding dat het wel goed komt met het coronavirus. Niets meer dan een griepje, aldus volkszanger André Hazes jr. Die lakse houding kan hard worden afgestraft als het virus uitgroeit tot de proporties als in Italië, schrijft Victor Pak.
    12-3-2020
    Ruttes optimisme is begrijpelijk. Rabobank voorspelt immers dat de economische groei in Nederland als gevolg van het virus aanzienlijk kan afnemen. Zo verkeert de VVD-premier in een tweestrijd: het coronavirus op z’n beloop laten, kan later grote problemen opleveren, maar nu hard ingrijpen en een ophokplicht invoeren voor miljoenen Nederlanders kan de economie onnodig schaden.

Hoe ver kan overheid gaan?

Vraag is hoe ver de overheid kan gaan in een open samenleving als de Nederlandse. Het afsluiten van hele steden, zoals China doet, past niet bij de vrije, liberale samenleving zoals Nederland die kent. Toch is er altijd een grens aan dat liberalisme: bij het schaden van een ander houdt de eigen vrijheid op. Het dragen van een dodelijk virus dat zich rap verspreidt, is een van de grenzen waarbij de overheid moet ingrijpen om de veiligheid en gezondheid van anderen te waarborgen.
    Een oproep aan risicogroepen als ouderen en zieken om vooral thuis te blijven, ligt voor de hand. Ook zou Rutte per direct moeten zorgen dat grootschalige evenementen worden afgelast. Voor Noord-Brabant geldt die regel al, maar de koppigheid van de organisatie om  paardensportevenement Indoor Brabant door te zetten, getuigt van de noodzaak dat meer sturing van de overheid nodig is. Dat geldt ook voor voetbalbond KNVB, die voetbalwedstrijden met publiek op de tribune zo lang mogelijk wil laten doorgaan. Het is goedkoop opportunisme dat mensenlevens in gevaar brengt. In Brabant mag niet meer worden gevoetbald, maar supporters uit deze provincie kunnen nog wel naar andere provincies reizen om daar hun club toe te juichen.

Italiaanse toestanden dreigen voor Nederland

Met intussen meer dan vijfhonderd coronabesmettingen in Nederland is het niet de vraag of, maar wanneer Italiaanse toestanden ook in Nederland uitbreken. Rutte kan een voorbeeld nemen aan de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Zij riep haar landgenoten op onderlinge solidariteit en dus verantwoordelijkheid te tonen in de wetenschap dat tot wel 70 procent van de bevolking weldra besmet is. Een zware belasting op intensive-care-afdelingen van ziekenhuizen dreigt.
    Vandaar dat een beroep op solidariteit logisch is. Bekend is dat het coronavirus vooral ouderen hard treft: 15 procent van de met corona besmette ouderen kan eraan overlijden.
    Het is een illusie te denken dat de Nederlandse nuchterheid een vaccin is tegen het coronavirus. Het wordt tijd voor een serieuze persconferentie van de premier, die strikte maatregelen afkondigt. Al heeft iedere burger zelf ook zijn verantwoordelijkheid.
    ELSEVIER