Franklin Wijga weg uit driekoppige directie van Hollands Kroon, behoefte aan een ander type leider

• zaterdag 7 maart 2020
  • Categorie:
  • Directeur Franklin Wijga van de gemeente Hollands Kroon is niet langer in functie. Aan het dienstverband is een einde gekomen vanwege ’een verschil van inzicht’, is het enige wat de gemeente over de kwestie kwijt wil.

Het personeel van de gemeente is woensdagmiddag van de ontwikkelingen op de hoogte gebracht. In een intern document, dat in het bezit is van deze krant, wordt uitgelegd dat de organisatie behoefte heeft aan een ander type leider die beter past bij de fase waarin de gemeentelijke organisatie zich bevindt. Over de invulling die Wijga aan zijn takkenpakket en rol als directielid gaf, liepen de visies sterk uiteen. Al met al is er in overeenstemming tussen Wijga en de overige twee directieleden Wim Eppinga en Michiel Koster besloten niet met elkaar verder te gaan. Franklin Wijga trad in januari 2017 toe tot de directie van Hollands Kroon. Daarvoor werkt hij als zelfstandig ondernemer, bij de NS, Alliander en in diverse tijdelijke directie- en managementfuncties.

Noordhollands Dagblad

Weer een topambtenaar de laan uitgestuurd in Hollands Kroon. Het wanbestuur gaat maar door. Hoeveel wachtgeld krijgt hij?

Reeds in 2003 adviseerde Bureau Greep, na van de gemeente opdracht te hebben gekregen om het gemeentehuis door te lichten, om wegens de verziekte sfeer alle ambtenaren te ontslaan. De politiek bedacht een oplossing: alle ambtenaren kregen ontslag en moesten op hun- of een andere functie weer solliciteren. Alle ambtenaren werden weer aangenomen en een flink aantal werden meteen maar even gepromoveerd. Veel van die oudere ambtenaren maken nog steeds de dienst uit op het gemeentehuis(of liever gezegd THUIS).Er zijn natuurlijk een heel stel goedwillende ambtenaren maar die oude hap is funest voor een goed functionerende gemeente, voorbeelden te over.