PFAS zit projectontwikkelaars nog steeds grondig dwars, vooral bij aanleg van infrastructuur

• dinsdag 18 februari 2020
  • Categorie:
  • Ondanks de tijdelijke verlichtingsmaatregelen van het kabinet zit PFAS bouwers en ontwikkelaars nog steeds flink dwars.

PFAS is een verzamelnaam voor duizenden chemische stoffen, waarvan verschillende mogelijk schadelijk zijn voor de volksgezondheid. Het zit in vrijwel alle bouwgrond die in Nederland wordt gebruikt. Omdat er nog weinig over bekend is, zette het kabinet eind vorig jaar de norm voor PFAS veiligheidshalve op 0,1 microgram per kilo grond. Daardoor werd het effectief onmogelijk om nog te bouwen of grond te verplaatsen.
    In november besloot het kabinet na protest van bouwers de norm te versoepelen naar 0,8 microgram.
    Branchevereniging Bouwend Nederland zegt dat dit beperkt soelaas biedt. Dat concludeert de vereniging uit een enquête onder zijn eigen leden. Van de 377 bouwers die hebben gereageerd, heeft meer dan een kwart nog steeds last van de PFAS-regels. Dat was in november 2019 nog bijna veertig procent.
    In het hele land liggen 44 projecten stil vanwege de aanwezigheid van teveel PFAS in de grond waarmee wordt gewerkt. Dat komt overeen met 27 procent. In Landsmeer is een nieuwbouwproject gestaakt, en in Heerhugowaard mag een grondverzetaannemer niet verder gaan met werken.

Vertragingen

Bedrijven die infrastructuur aanleggen, zoals wegen en bruggen, hebben het meeste last van de PFAS-regels . Twee op de drie kan niet met de regels uit de voeten en heeft te maken met vertragingen. Er zijn ook veel discussies met opdrachtgevers over de afvoer van met PFAS verontreinigde grond.
    Bouwers van woningen en kantoren hebben hier wat minder last van. Vóór de tijdelijke maatregel meldde meer dan de helft van de bouwers problemen, daarna iets minder dan een kwart.
    Behalve vertraging, het risico op overtredingen en opdrogen van orderportefeuilles melden bouwers ook kostenstijgingen. Die komen voornamelijk doordat er minder werk is; opdrachtgevers geven vanwege onzekerheid over PFAS-normen geen opdrachten meer. Op de klussen die nog wel worden aanbesteed, wordt scherper ingeschreven.
    Bouwend Nederland roept overheden op meer infra-klussen aan te besteden, zodat de bouw niet in een risis belandt.
    Noordhollands Dagblad