Ministerraad trekt 5 miljoen euro uit om te investeren in de haven van Den Helder

• vrijdag 14 februari 2020
  • Het Rijk stelt 5 miljoen euro beschikbaar in het kader van de Regiodeal. Met het geld zal de maritieme werkgelegenheid in de Kop van Noord-Holland worden versterkt.

Het miljoenenbedrag uit de zogenoemde Regio Envelop is bedoeld om de brede welvaart te versterken.
    Havenwethouder Kees Visser van Den Helder is er verguld mee. Visser: ,,Uit alle windstreken van het land zijn verzoeken en voorstellen gekomen om geld van de Regiodeal te verkrijgen. Als je dan ziet dat Den Helder en de omliggende regio als een van de veertien projecten voor 5 miljoen euro in aanmerking is gekomen, dan kan de vlag uit.”
    De bestuurder vervolgt: ,,Dit is redelijk uniek te noemen omdat er voor vele honderden miljoenen euro’s aan aanvragen lagen uit alle regio’s van het land. Het feit dat we nu 5 miljoen euro toebedeeld krijgen is echt fantastisch! Tezamen met het geld dat beschikbaar wordt gesteld door provincie en gemeente vormt het een prima basis om samen met de Koninklijke Marine en het regionale bedrijfsleven projecten uit te voeren. Het gaat om maritieme zaken die passen binnen de ambitie van de Regiodeal.”
    Naast versterking van het maritiem cluster in de regio, richten de plannen zich op het versterken van onderwijs en arbeidsmarkt en wordt gelijktijdig stevig ingezet op de klimaat- en energieopgave. De Noordkop is op een aantal punten kwetsbaar: het onderwijsniveau is gemiddeld lager dan in de rest van Nederland en de arbeidsparticipatie is relatief laag.
    Noordhollands Dagblad