Milieuminister negeert klemmend advies over aanpak van houtstook, terwijl het vele doden kan schelen

• zaterdag 1 februari 2020
  • DEN HAAG/ DEVENTER  - Om de lucht in Nederland schoner te krijgen, moet houtstook in woningen aangepakt worden. Maar daar wil milieuminister Stientje van Veldhoven niet aan. Zij slaat nadrukkelijke adviezen daarover van haar eigen deskundigen in de wind.

‘Geen draagvlak’

In de landen om ons heen zijn ze verder.
    Hans in 't Veen, longarts
    Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) adviseerde daarom minister Van Veldhoven voor Milieu en Wonen oude houtkachels te saneren en het gebruik van open haarden te ontmoedigen. Een andere ambtelijke werkgroep, door het kabinet aan het werk gezet, ontraadde zelfs specifiek particuliere houtstook.

Ook adviezen van het Platform Houtrook en Gezondheid, een overlegorgaan van verschillende belangengroepen inclusief de kachelbranche, zijn nauwelijks overgenomen.

De minister laat desgevraagd weten dat er volgens haar ‘geen draagvlak’ voor deze maatregelen is. Bovendien stelt ze dat het aanpakken van houtstook tot een forse lastenverhoging voor burgers, bedrijven en gemeenten zou leiden. Dat terwijl het PBL juist aangeeft dat de strengere aanpak van houtstook ‘effectief’ en in verhouding goedkoop is.
    ‘Je komt aan de vrijheid van burgers’
    ,,Meer dan wat in het Schone Lucht Akkoord staat, is nu bestuurlijk niet haalbaar. Je komt aan de vrijheid van burgers”, zegt de Gelderse gedeputeerde Jan van der Meer (GroenLinks), een van de ondertekenaars van het akkoord. Net als de Overijsselse gedeputeerde Tijs de Bree (PvdA) erkent hij dat de plannen rond houtstook ‘ambitieuzer’ hadden gekund.
    In het akkoord wordt vooral gekozen voor ‘zachte’ maatregelen als meer voorlichting over stoken, betere communicatie en meer onderzoek. Critici vinden dit niet genoeg.
    ,,In de landen om ons heen zijn ze verder”, zegt Hans in ’t Veen, longarts in Rotterdam bij het Franciscus en Vlietland Ziekenhuis, een expertisecentrum voor zware astma. ,,Als het gaat over levens, dan kun je nooit ambitieus genoeg zijn.”
    DE GELDERLANDER

Dekker zei

Houtstook bij particulieren verbieden maar wel hout stoken in bio centrales?
    Houtpellets worden voor het overgrote deel gemaakt van gezonde bomen in bijv. Amerika en Canada, de bomen worden naar de fabriek vervoerd door vrachtwagens, vervolgens versnipperd, dan geforceerd gedroogd, daarna tot korrels geperst, vervolgens met smerige vrachtschepen(5 kuub van de meest smerige stookolie per uur) naar Europa verscheept, dan met de vrachtwagen vervoerd naar de plaats van bestemming(bijv. Purmerend) en vervolgens verbrand en dat heet dan CO2 neutraal zo wil deze regering gesteund door Groen Slinks ons doen geloven.