EU geeft propagandasubsidie aan Nederlandse podcast

• zondag 16 februari 2020
  • Categorie:
  • Betrouwbare Bronnen ontvangt 25.000 euro

16 februari 2020 - Rutger van den Noort

Eergisteren werd bekend dat de EU subsidie heeft gegeven aan de Nederlandse podcast Betrouwbare Bronnen. Deze populaire Haagse echokamer van Deugend Nederland wordt geleid door de politiek commentatoren Jaap Jansen en Pieter Gerrit (“PG”) Kroeger.
    De D66-er Jaap Jansen is een van de bekendste politieke journalisten die al zo’n dertig jaar de Nederlandse en Europese politiek volgen, onder meer voor Elsevier, AD, Pauw & Witteman en BNR Nieuwsradio. Hij is meermaals uitgeroepen tot ‘invloedrijkste twitteraar op het Binnenhof’. Pieter Gerrit Kroeger is historicus en oud-hoofdredacteur van ScienceGuide. Hij werkt aan een boek over het CDA.

Er is een spreekwoord dat zegt: “Wie betaalt, bepaalt”. De meeste mensen begrijpen gevoelsmatig wel wat hiermee wordt bedoeld. Mensen die het mogelijk maken dat organisaties bestaan, helpen doorgaans ook mee te bepalen welke richting de organisatie opgaat. Bij aandeelhouders van een bedrijf is dit evident, zij stippelen de koers uit om de waarde te vergroten.

Stichtingen

Iets breder bezien worden veel stichtingen gefinancierd door grote geldschieters die een belang hebben om de publieke opinie een bepaalde kant op te sturen. Zo was enkele weken geleden Boudewijn Poelmann van de Postcodeloterij groot in het nieuws. Deze Nederlandse Soros financieert vooral zaken die passen bij een links-liberale deugagenda, zoals enorme donaties aan de klimaatactivistische groepering Urgenda. Ook heeft Poelmann geprobeerd om Hillary Clinton tot president te maken door grote donaties aan de Clinton foundation.

Geldstromen

Dat deze geldstromen ook invloed hebben op de media is niet meer dan logisch, maar gaat vaak op een weinig transparante manier. Veel media-outlets wassen hun handen in onschuld door te zeggen dat ze redactioneel onafhankelijk zijn, maar iedereen die een organisatie runt weet dat dit onzin is. Of je het nou wil of niet, de manier waarop je schrijft, de onderwerpkeuze of de hoeken die je belicht kunnen altijd op verschillende manieren worden gekozen. De mate waarin een financier invloed heeft op de uiteindelijke keuze is indirect, maar speelt natuurlijk een rol. En dat is ook niet vreemd en zelfs logisch. De voortdurende ontkenning dat dit zo is, is vooral humoristisch.

Top DG Koopman

Wat was er aan de hand met de EU-subsidie voor het programma Betrouwbare Bronnen? Op 13 februari werd een podcast gepubliceerd met gast Gert Jan Koopman, de directeur-generaal Budget van de Europese Commissie, de hoogste Brusselse ambtenaar op het gebied van de financiën. Voorafgaand aan de uitzending is er een subsidie verstrekt door de EU aan het programma Betrouwbare Bronnen. Volgens de EU de normaalste zaak van de wereld, want “de EU support mediaprojecten in verschillende landen”.
    De titel van Podcast 85 van Betrouwbare Bronnen is “Nederland kan verzet beter opgeven“. Dit verzet gaat natuurlijk over het verzet van premier Rutte tegen de hogere bijdrage van Nederland aan de EU-begroting, een discussie die dit weekend loopt. Het is daarmee overduidelijk dat de EU een hogere begroting voor elkaar wil krijgen en daarbij bereid is om geld uit te geven (van de EU-burgers) om dit voor elkaar te krijgen.
    Betrouwbare Bronnen 85 is online! 👉 Gert Jan Koopman, directeur-generaal Begroting (Europese Commissie) tegen dwarsliggers @MinPres en @WBHoekstra: ‘De EU blijft ook met de nieuwe begroting voor Nederland een verdomd goede investering’ 🇪🇺🇳🇱 @GertJanEU 🎧 https://art19.com/shows/betrouwbare-bronnen/episodes/8341cf6a-65ea-49d0-9611-76a28b476e4f
    View image on Twitter
    94 people are talking about this

Reflectie

Als we dit even op ons laten inwerken. De EU betaalt een podcast geld, waardoor er een mogelijkheid wordt geboden voor een EU-ambtenaar om een pro-EU verhaal te gaan houden in een prominente en veelbeluisterde podcast in het Haagse circuit. Er wordt hierbij niet duidelijk aangegeven dat er geld mee gemoeid is. Deze podcast wordt natuurlijk opgepakt door andere media-outlets, zoals JoopTrouw en De Limburger. Vervolgens beïnvloedt dit weer het frame dat Nederland “vrekkig” is, wat dan weer tot uiting komt in een NOS-artikel met als titel “EU-korting voor Nederland wankelt in begrotingsonderhandelingen”.

Natiestaten

Als we nog iets verder uitzoomen naar deze case, dan ontstaat het beeld van Brussel dat er alles aan doet om nog groter te worden. Met ons eigen belastinggeld betalen we mee aan dit soort marketingkosten om een nog grotere begroting mogelijk te maken. In dezelfde podcast wordt door Jansen en Kroeger afgegeven op nationale gevoelens van EU-landen. Samen met de soortgelijke BNR-podcast Boekestijn en de Wijk wordt de mantra ‘populisme is een gevaar voor iedereen’ week in, week uit over ons uitgestort.

Machthebbers

Via BNR horen we voortdurend dat de EU zo belangrijk is voor onze handel. De EU heeft dit soort gekochte reclame nodig om aan de macht te blijven. Als de dood zijn ze voor rationalisatie van de EU, een stop op de uitbreiding en het terugbrengen van beleidsgebieden naar de lidstaten. Er is voor Brussel maar één weg en dat is de weg van de centralisatie en de Ever Closer Union. Als lidstaten dwars gaan liggen, wordt er geld tegenaan gegooid om de publieke opinie te bewerken.
    Als via een een-tweetje met de Nederlandse media gekochte propaganda nodig is om aan de macht te blijven, dan moeten we ons ernstig zorgen gaan maken.

OpinieZ