Duurzaam Schagen laat zich niet de mond snoeren als het om Pallas-reactor gaat:

• donderdag 20 februari 2020
  • Categorie: , ,
  • SCHAGEN - ’Het lijkt er op dat de coalitiegelederen zich weer eens gesloten hebben’20-2-2020

De lokale politieke partij Duurzaam Schagen is verbolgen nu het deze verboden wordt om op 23 maart een beeldvormende vergadering te beleggen over productie van medische isotopen in het licht van de beoogde nieuwbouw van de Pallas-reactor in Petten. Fractievoorzitter Friso Teerink laat weten dat die vergadering niet doorgaat, omdat de agendacommissie van de gemeenteraad dit verbiedt.
    „Ik ben het hier natuurlijk geheel mee oneens”, zegt Teerink, die niet van plan is om zich de mond te laten snoeren. „Het lijkt er op dat de coalitiegelederen zich weer eens gesloten hebben.”
    Duurzaam Schagen laat het er niet bij zitten en kondigt op diezelfde datum van maandag 23 maart een openbare informatieavond aan met een identiek programma in de Ridderzaal van Slot Schagen. De organisatie is in handen van de Vereniging Pettemerduinen Kernreactor Vrij.

Schadelijk

Duurzaam Schagen-leider Teerink laat dit weten in een mail die hij heeft rondgestuurd naar alle raadsfracties van de gemeente Schagen: „Tot mijn spijt moet ik u melden dat de agendacommissie heeft besloten om genoemde beeldvormende vergadering niet toe te staan. Dit omdat deze volgens de commissie onevenredig veel aandacht aan het Amerikaanse bedrijf Shine Medical en schaadt daardoor de belangen van Pallas en de nog te ontwikkelen Energy& Health Campus (E&H) in Petten.”
    Volgens Teerink vindt de agendacommissie dat een onwenselijke situatie en kan die daarom niet akkoord gaan met deze vergadering. „Iets wat wij niet begrijpen. Het is alleen onze bedoeling om perspectief te geven aan het nut en de noodzaak van de voorgenomen bouw van de Pallas kernreactor in Petten als onderdeel van de Energy& Health Campus.”
    De gemeenteraad en andere geïnteresseerden zouden in de beoogde vergadering uitgebreid worden bijgepraat over actuele internationale ontwikkelingen op het gebied van de productie van medische isotopen. „Dit in het licht van nut en noodzaak van de nog te bouwen kernreactor Pallas”, zegt Teerink.

Zwaargewichten

In de bijlage die Duurzaam Schagen nu meestuurt aan alle raadsfracties, worden presentaties door verschillende zwaargewichten op het gebied van medische isotopen aangekondigd van drie scenario’s. Lars Roobol, stralingsdeskundige van het RIVM, opent de rij met een inleiding over de stand van zaken van de productie van medische isotopen voor de wereldmarkt door kernreactoren.
    Vervolgens is het woord aan Harrie Buurlage, vice-president Shine Medical. Hij geeft een inleiding over de productie van medische isotopen voor de wereldmarkt zonder nucleaire technologie. Derde spreker is Guus van Dongen, hoofd VU University Imaging Center. Hij komt spreken over de productie van medische isotopen met cyclotrons in ziekenhuizen.
    Noordhollands Dagblad

Piet van Noort zei

Belangenverstrengeling van het grote geld heeft vaste grip op het gemeentebestuur van Schagen.