Vanaf eind 2021 wijk voor wijk in Hollands Kroon van het aardgas af, gemeenteraad bespreekt de route er naar toe

• dinsdag 14 januari 2020
  • Categorie: , , , ,
  • Of de gehele gemeente Middenmeer overschakelt van gasgestookt naar aardwarmte uit een grote door de rijksoverheid geslagen geothermische put is nog ongewis.

Feit is wel dat eind 2021 duidelijk moet zijn op welke wijze huizen en gebouwen in Hollands Kroon worden verwarmd ten faveure van mens en klimaat. Op welke manier en in welk tempo die omschakeling vorm krijgt, daarover praat de gemeenteraad van Hollands Kroon dinsdagavond 14 januari. Centraal staat het conceptprogramma duurzaamheid. Een aspect hiervan is de verwarming van huizen en gebouwen zonder gebruik te maken van aardgas. Hollands Kroon heeft net als alle andere gemeenten in het land tot eind 2021 de tijd om aan te geven hoe dat proces zal verlopen. Met andere woorden: welke energiebronnen komen er in de plaats voor gas. Zon? Wind? Welke wijken/gebiedsdelen in de gemeente zijn het eerst in beeld om van het gas te worden afgekoppeld? De gemeente geeft dit proces vorm samen met tal van partijen zoals woningcorporaties, huizenbezitters, ondernemers en netbeheerders.
    De omschakeling naar duurzame energie hoeft overigens niet van de overheid af te hangen. Dorpen kunnen besluiten zelf voor hun duurzame energie te zorgen, geeft wethouder Theo Meskers als voorbeeld. Los van hoe en wat wil Hollands Kroon uitgroeien tot de duurzaamste gemeente van het land. De gemeenteraad moet aangeven hoe ze die positie wil bereiken, aldus Meskers: „Het college is voor alles in. Het allerbelangrijkste is dat er draagvlak voor bestaat.”
    Over draagvlak gesproken: voor het bouwen van extra windparken om duurzame ambities te verwezenlijk hoeft de gemeente bij de burger niet meer aan te kloppen.Meskers: „Voor het realiseren van de klimaatdoelstellingen brengen we als Noordkopregio een bod uit naar het rijk. Voor Hollands Kroon is uitbreiding van windparken een gevoelig dossier. Met de aanleg van het Windpark Wieringermeer hebben we een behoorlijke inspanning geleverd. We zijn maximaal getest, die ontwikkeling is eindig. De vraag is hoe Hollands Kroon op dit gebied is te ontzien.”
    Hollands Kroon zal uit eigen beweging dan ook flink inzetten op zonne-energie. Daarbij is recentelijk een succes geboekt. Met ’flink bellen en achteraan zitten’ zijn tien bedrijven op Robbenplaat en Schelphorst over de streep getrokken om zonnepanelen op hun daken te plaatsen.
    En mogelijk dat er over vijf jaar waterstof richting de Wieringermeer komt dat via windparken op zee is geproduceerd. Meskers: „We doen dat samen met Den Helder en de NAM. We willen beginnen met grootverbruikers op energiegebied.”
    Verder zet Hollands Kroon in op het verduurzamen van het wagenpark. De elektrische auto’s wil de gemeente in deelgebruik inzetten op knooppunten van vervoer, zogeheten Mobi-plekken, aldus de wethouder.
    Noordhollands Dagblad

____________________________________________

Beeldvormende vergadering

dinsdag 14 januari 202020:00 - 22:00
    Locatie:
    MFR, De Verbinding
    Voorzitter:
    Toelichting:
    Beeldvormende vergadering Duurzaamheid

Agendapunten

Dekker zei

Natuurlijk moet Hollands Kroon vooraan lopen met de Groene Gekte. Purmerend idem dito, die willen alle huizen verwarmd zien dmv. bio centrales. Dat die dingen vervuilender zijn als een kolen gestookte centrale zal de idioten een zorg zijn, als het in hun ogen maar klopt. Dat niet naar de wetenschap wordt geluisterd zal ze een zorg zijn.
    Hetzelfde geldt voor Theo Meskers, geen enkel benul van het probleem maar wel meedoen met de rest van de grootverdieners.
    Draagkracht: zodra de mensen doorkrijgen dat ze naar de bank moeten om €30.000 tot €100.000 te moeten investeren om aan de krankzinnige eisen van Rutte/Meskers te voldoen zal het snel afgelopen zijn met de draagkracht.
    "Geothermische put": heeft de overheid er wel eens bij stil gestaan dat het oppompen uit een dergelijke put en het weer terugpompen van het koudere water een ondergrondse stroom in werking zet die tot gevolg zal hebben dat we ook hier last krijgen van bevingen en sinkholes?
    Er is geen enkel onderzoek naar deze mogelijke gevolgen gedaan en dat zal pas gebeuren als er ongelukken zijn gebeurd, iedere politicus zal dan wel weer "GESCHOKT" zijn.

Het college is voor alles in.....

Zou Theo Meskers, voormalig VVD'er en nu Groen Links, zich realiseren wat deze plannen voor zijn eigen oude huis zal gaan betekenen? We mogen aannemen dat het voor een dergelijk oude huis minimaal €80 a €90.000 zal kosten om het geschikt te maken voor verwarming met aardwarmte.
    waarschijnlijker is dat hij en zijn groene maatjes een sponsor hebben die die klus wel voor een appel en een ei zal willen klaren vanwege bewezen verdiensten. Bovendien zal zijn huis in het buitengebied wel als laatste aan de beurt , dat zal ook gelden voor de andere wethouders. De raadsleden zullen ook wel een illegaal graantje meepikken.

Zouden Meskers, het College en de Raadsleden eigenlijk wel beseffen wat ze in gang zette?
    Ouderen al of niet met een eigen huis worden genoodzaakt om fors meer te gaan betalen voor hun eerste levensbehoefte.
    Hoe gaat dat met ouderen in de buitenwijken met een klein oud huisje?
    Dat huis is alleen na een grondige(dure) verbouwing geschikt voor een warmtepomp. Veel mensen kunnen niet zomaar een groot geldbedrag van de bank halen, wordt dat verplicht lenen of vervalt het huis aan de Communistische Gemeente? Ouderen krijgen geen lening meer van de bank, alleen door verkoop van grond of woning.
    Zijn College en Raad verantwoordelijk als er mensen, doordat ze geen gas meer hebben en dus of in de kou zitten al of niet met warm eten, verantwoordelijk voor eventuele sterfgevallen die voortvloeien uit de kou of gebrek aan warm eten?

Eerst was het zure regen... Daar hoor je nu niemand meer over. Nu stikstof, wat is het volgende waar ze geld aan willen verdienen?!

Vergeet niet dat deze raad de 'Startnotitie Regionale Energie Strategie Noord-Holland Noord' niet mee ingestemd heeft maar voor kennisname ‘

In te stemmen met de startnotitie’ wordt ‘Kennis te nemen van de startnotitie'
    Het doel van het ingediende amendement door de VVD was een politiek signaal af te geven dat de ingeslagen weg zoals de startnotitie beoogt niet de juiste weg is,aldus de VVD............

Van Alphen zei

Van integere politici zoals die van Hollands Kroon mag verwacht worden dat ze het goede voorbeeld geven en dit jaar nog van het gas af gaan. Theo Meskers zal moeten tonen of hij behalve een grote mond ook nog ballen heeft en dit jaar nog een aannemer opdracht zal geven zijn huis klimaat neutraal te maken.(wel zelf betalen)
    Uiteraard kan hij dan van maand tot maand de bevolking van Hollands Kroon laten weten hoeveel er per maand wordt uitgegeven aan de aannemer die de klus moet klaren. Wedden dat Theo Meskers en de rest van zijn bestuurders niet thuis geven?
    Er klinken echter steeds meer geluiden dat het groene sprookje alleen door de rijken bekostigd kan worden. Een nieuwbouwwoning is €20.000 a €30.000 duurder als een gewoon gebouwde woning. Een kind kan bedenken dat het aanpassen van een bestaande woning het dubbele gaat kosten omdat dat geen seriewerk is.