Bergen krijgt er 3200 nieuwe woningen bij. Wethouder: ’Ik geef toe: het is een bizar aantal’

• zaterdag 25 januari 2020
  • Categorie:
  • ,,Ik geef toe: het is een bizar aantal, maar de gemeente Bergen krijgt er binnen enkele jaren 3200 woningen bij.

Bovendien komt er een Plan Betaalbaar en Bereikbaar om te zorgen, dat zoveel mogelijk van die woningen voor de eigen Bergense inwoners beschikbaar komen.’’
    Dit verklaarde donderdagavond wethouder Klaas Valkering in een nadere toelichting op de presentatie over de bouwbegroting van het college.
    Het college heeft het doel 1200 woningen te laten bouwen. Daar komen nog eens 1100 woningen bij in deze gemeente die nu nog verhuurd worden aan toeristen, maar waarvoor de gemeenteraad van Bergen een stokje wil steken. Tenslotte is er nog de maatregel om de permanente bewoning van 900 recreatiewoningen te legaliseren voor een periode van vijf jaar.
    Dat er behoefte is aan zoveel woningen is inmiddels uit onderzoek ook gebleken. Alleen aan dure vrijstaande woningen is er voldoende in de gemeente. Aan alle typen woningen beneden de 4,5 ton tot en met sociale huurwoningen is een groot tekort. Aan kleinere appartementen is zelfs een dramatisch tekort, aldus het onderzoek.
    De uitkomst uit een ander onderzoek is dat er nog een tekort is aan concreet bouwplannen voor de korte en de middellange termijn.
    De bewonersorganisaties uit Camperduin en Groet hebben via een vertegenwoordiger gisteravond tijdens een informatie- en presentatiebijeenkomst voor de raadsleden gepleit voor meer woningbouw in deze kernen. De aandacht zou nu te veel zijn gericht op bijvoorbeeld Schoorl en de Egmonden. De kernen worden op hun wenken bediend.
    Valkering verklaarde donderdag dat er voor Camperduin plannen in de maak zijn voor de bouw van dertig woningen. In Groet zouden er nog meer kunnen komen.
    De wethouder verklaarde in zijn toelichting ook dat er momenteel naar alle mogelijke middelen wordt gezocht om ervoor te zorgen dat de nieuwe woningen terecht komen bij inwoners uit Bergen: ,,Voor de sociale huurwoningen lijkt dat moeilijk. Daarvoor gelden de regels van de regionale woningtoewijzing. Voor alle woningen boven die sociale huurhuizen zijn er echter meer mogelijkheden, zoals woonverenigingen en dergelijke. Al die mogelijkheden onderzoeken we nu.’’
    De concrete bouwbegroting en de daarbij behorende plannen komen nog in het eerste kwartaal van dit jaar in de raad, aldus de wethouder.
    Noordhollands Dagblad