'Moderne diesel voldoet keurig aan Europese uitstootnorm'

Datum:
  • maandag 2 december 2019
  • in
  • Categorie: ,
  • Het einde van de dieselmotor lijkt nabij, maar dat is geheel onterecht volgens TNO-onderzoeker Norbert Ligterink. Hij is niet de enige die er zo over denkt. Wat moeten we nu met de dieselmotor?
    Door 

    Het einde van de diesel

    Maar liefst 81 procent van de Nederlanders koopt nooit meer een auto met dieselmotor. Dat concludeerde Autoscout24 naar aanleiding van een onderzoek. Uit dat onderzoek blijkt ook dat gemiddeld 63 procent van de Europeanen geen auto met dieselmotor meer wenst te bezitten. In krap tien jaar tijd lijkt de dieselmotor volledig afgeschreven.

    Een interessante ontwikkeling

    Een bijzondere ontwikkeling aangezien er van 2010 tot 2014 een massale run was op auto’s met een zuinige dieselmotor. Die waren in dezelfde periode namelijk vrijgesteld van wegenbelasting. Ook in 2014 waren de auto’s met zuinige dieselmotoren niet aan te slepen, vanwege gunstige bijtellingsregels (14 procent) bij zakelijk gebruik. Dankzij ‘dieselgate’ en het feit dat overheden – die van Nederland incluis – de dieselmotor massaal de rug terugkeren is de publieke opinie over dieselmotoren sterk veranderd. Onterecht, stelt TNO nu.

    Van 500 naar 80 milligram NOx-uitstoot

    Verschillende partijen zoals de BOVAG, ACEA en TNO benadrukken dat diesels onmisbaar zijn bij het behalen van de klimaatdoelstellingen. TNO-onderzoeker Norbert Ligterink benadrukt zelfs op BNR Nieuwsradio dat moderne dieselmotoren een stuk schoner zijn dan vroeger en in sommige gevallen zelfs schoner dan benzinemotoren.

    Sterk doorontwikkeld

    Volgens Ligterink is de dieselmotor in krap tien jaar tijd sterk doorontwikkeld. In 2010 constateerde de onderzoeker bij verschillende dieselauto’s waarden rond de 500 milligram NOx per kilometer. Dit waren auto’s die onder normale omstandigheden gebruikt werden. De nieuwste generatie dieselmotoren – die ontwikkeld zijn volgens de strenge Euro 6d TEMP-emissienorm – voldoen keurig aan de Europese emissiestandaard van 80 milligram NOx per kilometer.

    Stikstofoxiden in steden opgelost

    “De nieuwste generatie dieselmotoren dragen bij aan het sneller behalen van de klimaatdoelstellingen”, aldus Ligterink. Twee jaar geleden werd er al bekendgemaakt dat moderne dieselmotoren minder CO2 en NOx uitstoten dan benzinemotoren. De onderzoeker benadrukt wel dat autofabrikanten nog steeds streng gecontroleerd moeten worden. Ook moet het onmogelijk zijn om de filtertechnologie later te verwijderen.

    Tot 2050 essentieel bij energietransitie

    Het verhaal van Ligterink sluit aan bij het statement van Daan de Cloe, directeur van TNO Automotive in Helmond. Die vertelde in februari 2019 dat de verbrandingsmotor tot 2050 essentieel blijft bij de energietransitie. Volgens De Cloe is het onmogelijk om alles in korte tijd te elektrificeren.

    Belang bewijzen

    Zowel het elektriciteitsnet als de toeleveranciers zijn daar nog lang niet klaar voor. Dieselgate helpt volgens hem niet mee om het belang van dieselmotoren te bewijzen: “Als je heel even eerlijk kijkt naar de kwaliteit van een dieselmotor en je rijdt ermee door het Ruhrgebied, dan komt er schonere lucht uit de uitlaat dan er in gaat. Dus hoe serieus slecht zijn dieselmotoren?”

    Autofabrikanten geloven in diesel

    Niet alleen instanties, maar ook autofabrikanten geloven nog steeds in het bestaansrecht van de dieselmotor. In 2018 presenteerde Mercedes-Benz een nieuwe dieselhybride aandrijflijn en in 2019 toonde Audi sportieve modellen als de SQ5 en S6, beide voorzien van een zescilinder dieselmotor en mild-hybridetechnologie. Ook het Italiaanse Alfa Romeo gelooft nog heilig in de toekomst van de dieselmotor.

    Kunstmatige intelligentie

    Verder benadrukt Mazda het belang van verbrandingsmotoren. Het Japanse automerk investeert volop in nieuwe motortechnologie, zoals de Skyactiv-X benzinemotor. Toeleverancier Bosch test zelfs dieselmotoren met kunstmatige intelligentie, waardoor ze een minimale uitstoot hebben. Het record staat op 13 gram CO2-uitstoot per kilometer.

    Toekomst van de diesel

    Of deze innovatieve technologie├źn de publieke opinie veranderen, is maar de vraag. Het is uiteindelijk aan de consument om de mening over dieselmotoren te veranderen, iets wat bemoeilijkt wordt door de hoge wegenbelasting in Nederland. Een belangrijke rol ligt bij overheden die diesel willen verbannen. Kortom, het blijft gissen naar de toekomst van de dieselmotor.
    AutoRAI.nl logo

    0 reacties :

    Een reactie posten