Minder huisjes kamerverhuur

• donderdag 19 december 2019
  • Categorie: , ,
  •  JULIANADORP - De gemeenteraad van Den Helder heeft een stokje gestoken voor kamerverhuur in woningen tot zo’n twee ton.
    Delano Weltevreden 19-12-2019

Daarmee wordt huisjesmelkers de pas afgesneden en moet de overlast door kamerverhuur worden beteugeld in de Visbuurt en in de Julianadorper wijken Middelzand, Doorzwin en Kruiszin. Burgemeester en wethouders hadden een grens van 180.000 euro voorgesteld: de gemiddelde WOZ-waarde over de afgelopen jaren vermeerderd met 20.000 euro. Dat ging CDA, Stadspartij en Beter voor Den Helder niet ver genoeg. Met uitzondering van de PVV ging de rest van de gemeenteraad achter het amendement staan.

Wethouder Heleen Keur wijst op de nevenschade die door deze stap wordt veroorzaakt: ,,Hierdoor komen nog meer woningen niet in aanmerking voor kamerverhuur. Dat betekent dat er minder mogelijkheden zijn voor mensen met een kleine beurs om een kamer te huren.’’ Een meerderheid van de gemeenteraad vindt ook dat agrariërs zo min mogelijk gedoe moeten hebben met betrekking tot de registratie van tijdelijke buitenlandse werknemers. De gemeente moet dat op locatie gaan doen. Fractievoorzitter Harmen Krul van CDA wijst op de belofte die de coalitiepartners daarover in het coalitieakkoord hebben opgenomen.

Wethouder Keur zegt dat in de praktijk mogelijk van de tijdelijke werknemers zal worden gevraagd om de formulieren vooraf in te vullen. Ambtenaren gaan dan alleen op de agrarische bedrijven langs om handtekeningen op te halen.

Noordhollands Dagblad