Hollands Kroon heeft 1,4 miljoen euro aan subsidies te verdelen

• woensdag 11 december 2019
  • Verenigingen en instellingen in Hollands Kroon kunnen komend jaar - als ze aan de gestelde criteria voldoen - voor financiĆ«le ondersteuning aankloppen bij de gemeente. Er zit 1,4 miljoen euro in de subsidiepot voor 2020.

Veel van dat geld is al vergeven, zo blijkt uit de stukken die op 19 december door de gemeenteraad worden behandeld. Ter ondersteuning van clubs en verenigingen trekt de gemeente jaarlijks redelijk vaste bedragen uit. Wel verschilt het bedrag soms iets dat de gemeente per thema besteedt.

Verkeersexamen

Zo wordt komend jaar vijftien mille minder uitgegeven aan het thema gezondheid omdat de subsidies vervallen voor AED’s en voor twee EHBO-verenigingen. Daartegenover staat dat er vijfduizend euro meer wordt uitgegeven aan het thema jeugd. Dit omdat Hollands Kroon meer geld uittrekt voor ondersteuning van het schoolverkeersexamen.
    Ook het budget voor kunst en cultuur is verhoogd, in verband met subsidie voor Muziekschool Cultuurschuur en de hogere subsidie voor de lokale omroep.
    Van de 1,4 miljoen euro is nog 220.000 euro beschikbaar voor nieuwe initiatieven en aanvragen. Wel is daarvan 25.000 euro gereserveerd voor uitvoering van plannen via de Hollands Kroonse Uitdaging, 13.200 euro mag het platform Hollands Kroon uitgeven en 175.000 euro is er beschikbaar voor crowdfunding en incidentele subsidies.
    Noordhollands Dagblad