Bewoners Westerland teleurgesteld over facelift van Poelweg

• zondag 8 december 2019
  • Categorie: , ,
  • De Poelweg in Westerland ging vrijdag na een week weer open voor het verkeer, maar de facelift die de weg onderging kan niet op ieders goedkeuring rekenen. Dorpsbewoners vrezen dat de nieuwe inrichting uitnodigt tot hard rijden. Bij de gemeente Hollands Kroon kwamen deze week bijna vijftig mails hierover binnen.

Lydia Jasper 6-12-2019
    Het dorp kreunt en steunt al jaren onder de hoeveelheid (vracht)verkeer dat dagelijks over de Poelweg rijdt. Sluipverkeer neemt deze weg en ook stuurt de navigatie bestuurders vanaf de A7 door Westerland. Tijdens een bewonersbijeenkomst over de verkeerssituatie op maandag 25 november gaf de gemeente Hollands Kroon aan dat de drempels zouden worden opgehoogd.
    Tot verbazing van dorpsbewoners werden de vier bestaande verkeersdrempels echter vlak bestraat. De twee nieuwe drempels zijn volgens hen te laag om van nut te zijn.
    „Met het ophogen van drempels ontstaat het risico op schade door trillingen aan huizen”, legt gemeentewoordvoerder Regina van de Berg uit. „Omwonenden hebben hun zorgen daarover geuit tijdens de bijeenkomst. Een verkeerskundige die de situatie ter plekke heeft getoetst, deelt die mening.”
    De oude drempels zijn nu ingericht als ’schijndrempels’ en de wegversmallingen daar zijn gebleven. De twee nieuwe verkeersdrempels voldoen aan de norm in een dertigkilometerzone, aldus Van de Berg.

’Best shockerend’

Petra Rotgans van Victor Veilig Westerland noemt het resultaat best shockerend. Zij is blij dat de gemeente Hollands Kroon de verkeersproblemen erkent, maar vreest dat deze aanpassingen niet voor het gewenste resultaat zorgen. „Het is jammer dat dit niet in een keer goed opgepakt is. Omwonenden hebben verteld dat ze weliswaar geen hogere verkeersdrempels wilden, maar de drempels hadden niet vlak gehoeven.”
    Zij hoopt dat de gemeente nog met een creatieve oplossing komt. „In Schotland staat op een weg als de onze een verkeerslicht dat op rood springt als er te hard wordt gereden. En dan moet de bestuurder minuten wachten. Wie door rood rijdt, wordt geflitst.”
    Direct na de openstelling van de Poelweg is de gemeente begonnen met het meten van de snelheid. „Of de wegversmallingen en de extra drempels leiden tot het juiste rijgedrag. Ook zetten we digitale smileys in.” Als dit niet helpt, gaat de gemeente chicanes plaatsen; obstakels zodat er bochten in de weg komen.
    De gemeente gaat de schade aan bermen en dijken herstellen die deze week is ontstaan door sluipverkeer.
    Noordhollands Dagblad