Voormalig stadhuis wordt verbouwd tot...stadhuis

• donderdag 7 november 2019
  • Categorie:
  • Met een paar flinke meppen met een sloophamer tegen een gipsen tussenwand, heeft wethouder Michiel Wouters het startsein gegeven voor de verbouwing van het voormalige stadhuis aan de Kerkgracht.

Tegen het eind van komend voorjaar moet een deel van de Helderse ambtenaren daar z’n intrek nemen. Directeur Ult van der Wal van bouwbedrijf L. van der Wal & Zn BV zegt dat het de derde keer is dat zijn bedrijf aan het monumentale gebouw gaat werken: ,,De eerste keer voor Holland Advertising, daarna voor mijn schoonvader nadat het gebouw door brand was verwoest. En nu voor de gemeente Den Helder. Je kunt bijna zeggen dat wij de huisaannemer voor dit pand zijn.’’
    Veel aandacht is bij de voorbereidingen gestoken in het beschermen van onder meer de monumentale trap en glas-in-loodramen, zegt Van der Wal: ,,Dat zijn allemaal heel kostbare delen. Toen wij wisten dat wij het gebouw mochten verbouwen, heb ik meteen gezegd dat er in de begroting een goede post moest worden opgenomen voor het beschermen van die onderdelen. Want die zijn bijna niet te vervangen.’’
    De zolder ziet er na de laatste verbouwing nog precies zo uit als de aannemer het een aantal jaren geleden heeft opgeleverd. ,,Wij hebben de zolder toen casco opgeleverd’’, zegt Van der Wal. ,,Het is bij elkaar zo’n zeshonderd vierkante meter groot. Daar komen de raadszaal en de fractiekamers.’’
    Een deel van de gemeentelijke organisatie verhuist aan het eind van het eerste kwartaal van komend jaar naar de Kerkgracht. Het andere deel blijft in het stadhuis op Kooypunt, in het gebouw van de Rabobank. Het college werkt nu plannen uit voor de vestiging van alle ambtenaren op Willemsoord, in twee gebouwen. Gemeentesecretaris Robert Reus zegt dat het de bedoeling is dat het nieuwe stadhuis op Willemsoord nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022, al dan niet gedeeltelijk, in gebruik wordt genomen.

Noordhollands Dagblad

Regeren is vooruit zien. Helaas komen de meeste politici niet zo ver. Meestal zijn ze kampioen in geld over de balk smijten. Kijk naar de klucht inHollands Kroon/Anna Paulowna, het heeft tientallen miljoenen gekost en wat is het resultaat? De dames en heren ambtenaren werken hoofdzakelijk vanuit huis.