Stembus tegen politiek falen

• vrijdag 1 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Kamer neigt naar mogelijkheid tussentijdse verkiezingen in probleemgemeenten
    1-11-2019

Gemeenten met ernstige interne strubbelingen moeten tussentijds verkiezingen kunnen houden. Dat vinden partijen in de Tweede Kamer.

Zij willen een wijziging van de grondwet. Het kabinet wil er naar kijken, maar noemt het geen kleinigheid. Regeringspartij VVD en oppositiepartij 50Plus vinden het maar niets dat vervroegde verkiezingen nu niet mogen bij conflicten in gemeentebesturen.
    Zij wijzen erop dat sprake kan zijn van ernstig verstoorde verhoudingen.

Het college van burgemeester en wethouders kan bijvoorbeeld het vertrouwen van de raad verliezen. Gemeenten kunnen onbestuurbaar worden, wat slecht is voor het vertrouwen van kiezers. Het kan een oplossing zijn als burgers dan opnieuw naar de stembus kunnen, vinden Jan Middendorp (VVD) en Henk Krol (50Plus). Middendorp benadrukt dat er in gemeenten soms situaties zijn ’waarin er echt iets moet veranderen’. Volgens hem kunnen tussentijdse verkiezingen nuttig zijn als het lokaal bestuur vastloopt. Zoals recent in Den Haag, voegt Krol eraan toe.

Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken) zegt open te staan voor experimenten op dit vlak. Hij wil voor komende zomer bezien of tussentijdse verkiezingen een oplossing kunnen bieden voor ernstige conflicten in gemeentebesturen.

Enkele jaren geleden pleitten CDA-lijsttrekkers in grote steden al voor tussentijdse verkiezingen. Nu zijn die alleen mogelijk in nieuwe gemeenten die door een herindeling zijn ontstaan, en als besturen hun taken grof verwaarlozen en een regeringscommissaris wordt aangesteld. Bijkomend voordeel zou wel zijn, dat de lokale verkiezingen zouden zijn bevrijd van het landelijke aspect.

Anderzijds zou met een aanpassing van de grondwet de drempel om verkiezingen te organiseren veel lager kunnen worden. Al bij een relatief beperkte gemeentelijke crisis zou het wapen van nieuwe verkiezingen van stal gehaald kunnen worden. Gebeurt dat te vaak, dan verliezen de inwoners alsnog hun belangstelling voor of vertrouwen in de plaatselijke politiek.

Noordhollands Dagblad

Hollands Kroon zou in theorie voor tussentijdse verkiezingen in aanmerking komen als er sprake zou zijn van een normale democratie, echter in Hollands Kroon is geen sprake van dualisme, het College bepaalt en de rest van de jaknikkers tekent bij het kruisje. De inwoners staan in de kou, maar dat is al jaren zo.

Vandaag de sterfdag van Theo van Gogh.

Waarom hebben we nog steeds niet een straat, plein en of weg voor deze
    ziener?
    Zelfs Marco Bakker (moordenaar van een jonge vrouw) heeft een straatnaam in Beverwijk.

Johann zei

Het kwam de regering destijds goed uit dat deze opponent uit de weg werd geruimd.Stel je eens voor dat hij leider zou worden van de " Boze Witte Nederlander".
    Links Nederland kneep em als een oude dief.