• zaterdag 9 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Het zijn nog denkrichtingen en zoekgebieden, maar de kaarten liegen niet: grootschalige opwekking van zonne-energie en windenergie is beperkt mogelijk in de regio Eemland.

En dus kan de provincie de blik laten vallen op de weinige plekken waar het wel kan. Langs de Wakkerendijk in Eemnes bijvoorbeeld. Of langs de A1 bij Baarn en in de polder bij Soest. Windturbines van 80 meter hoog, daar praten we over. Er is haast bij en in de gemeenteraden groeit de onrust.
    De fracties van GroenLinks en ChristenUnie in de zes Eemlandse gemeenten die samen een energieplan moeten opstellen maken zich grote zorgen. Vooral omdat ze nauwelijks zicht hebben op wat er gebeurt achter de schermen. Ze willen in alle raden een motie indienen waarin ze een grotere rol voor de lokale politiek opeisen. Heidi van Otten (GroenLinks Baarn): ,,Wij willen als gemeenteraden meepraten. In juni moeten we een eerste energiebod uitbrengen, en dat komt dan in mei in de gemeenteraad. We zijn bang dat we dan alleen nog bij het kruisje kunnen tekenen. En dat het Rijk straks beslist over onze regio, zonder dat we er inbreng in hebben gehad.’’
    De vrees van Van Otten en haar collega-raadsleden is niet ongegrond. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een energieplan, zowel in de regio als in de provincie . Provinciale Staten onderschreven deze week de doelen van het klimaatakkoord, en buigen zich dezer dagen over de nieuwe Omgevingswet, die volgend jaar 26 andere wetten op het gebied van ruimtelijke ordening vervangt. Daarin ook het hoofdstuk duurzame energieopwekking. Duidelijk is al wel dat er niet genoeg ruimte in Utrecht is voor alle zonnevelden die nodig zijn om de provincie energieneutraal te maken. Voor windmolens zijn al wel kaders getrokken: boeren mogen een windmolen tot 20 meter hoogte op hun erf plaatsen, molens tussen de 20 en 60 meter hoog mogen niet, en waar grootschalige opwekking wel kan, moeten turbines een capaciteit hebben van minimaal drie megawatt per molen bij een ashoogte van minstens 60 meter. Waarbij aangetekend dat turbines met die capaciteit doorgaans een ashoogte hebben van zeker 80 meter. En er moet ook draagvlak zijn bij de bevolking.

Kansenkaarten

Vraag is natuurlijk waar dat allemaal moet komen te staan. Het is aan de gemeenten om in een gezamenlijke Regionale Energie Strategie (RES) bij de provincie aan te geven hoe zij duurzame energie willen gaan opwekken (zie kader). De provincie hanteert kaarten waarop ingetekend is wat waar eventueel kan. Kansenkaarten heten ze. Kijkend naar de zes gemeenten in de regio Amersfoort is er weinig ruimte voor het opwekken van duurzame energie. Zo zijn een groot deel van de Eempolders en de polder ten oosten van Baarn weidevogelgebied. Met restricties dus. Maar niet de hele polder, zo blijkt uit de kaarten die hierbij gevoegd zijn. Voor grootschalige zonnevelden is een groot deel van het grondgebied van Eemnes wel degelijk geschikt, net als een groot stuk van de polder tussen Baarn, Soest en Amersfoort en de polder ten oosten van Bunschoten-Spakenburg.

Regionale Energie Strategie: Mega-molens langs de A1 bij Eemnes?
    De kansen voor zonnevelden: groen kan, oranje eventueel.