’Raad, bescherm inwoners’. Druk van gemeenschap op Hollands Kroon vanwege logiesplan bij Joods Werkdorp wordt groter en groter

• woensdag 27 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Liefst zes insprekers bij de gemeenteraad van Hollands Kroon deden dinsdagavond ieder op eigen wijze een hartgrondige oproep aan de politiek over het Joods Werkdorp.

,,Raadsleden, ik vraag u: bescherm uw bewoners van de buitengebieden in de gemeente.” Met deze hartenkreet oogstte de 79-jarige Kees Vendrig luid applaus van de volgepakte publieke tribune in de raadszaal. Hij woont op het terrein van het werkdorp, in de - zoals hij zei - vroegere naai-, strijk- en verstelinrichting.
    Vendrig was een van de zes insprekers. Donderdag 28 november beslist de raad over het voorstel van B en W om een logiescomplex voor 280 arbeidsmigranten toe te staan op het terrein van het Joods Werkdorp bij Nieuwesluis.
    Met diverse protestacties vanuit de omgeving stijgt de druk op de fracties om het plan van projectontwikkelaar Joep Karel te heroverwegen. ,,Buitenproportioneel voor het buitengebied, aan de rand van een kleine gemeenschap”, betoogde Sandra Mroseck uit Nieuwesluis.
    Bij het toestaan van dit plan - als uitzondering op pas vastgestelde regels - opent Hollands Kroon de deur voor meer grote pensions in de polder, die angst verwoordde Vendrig.
    Jan Meijles uit Anna Paulowna noemde het ’veel te voorbarig’ om donderdag al een besluit te nemen. ,,Begin vorige maand bepaalde de raad dat bij uitzonderingen eerst moet worden onderzocht wat de gevolgen zijn voor het woon- en leefklimaat in de omgeving. Dat onderzoek is er niet geweest.”
    Meijles heeft emotionele binding met het werkdorp. Hij is er geboren toen het complex proefboerderij was geworden. Victoria van den Bergh (79) uit Oude Niedorp heeft helemaal een nauwe band met het Joods Werkdorp. Haar vader George was in de jaren dertig een van de initiatiefnemers van het opleidingscentrum voor Joodse vluchtelingen. Zij noemde dinsdagavond de beoogde functie van groot hotel voor flexwerkers en herinneringscentrum een ’moeilijke combinatie’.
    Stichting Joods Werkdorp praat met eigenaar Karel over zo’n centrum. ,,Maar we hebben nog geen enkele toezegging op papier”, zo schetste adviseur Ed Korlaar uit Schagen het moeizame overleg.
    Noordhollands Dagblad

Dekker zei

280 logiesplaatsen voor buitenlandse werknemers.
    Een mens stoot per jaar 0,4 Ton Co2 uit, de methaangassen en stikstof nog niet meegerekend.
    Alles moet volgens de regering wijken voor de Co2 en Stikstofmaatregelen. Om dan via dit logiescomplex ruim 121 Ton per jaar aan CO2 extra uit te stoten(buiten de andere kwalijke gassen) moet Groen Links en de andere groene partijen toch een doorn in het oog zijn en daarom de kwalijke plannen onmiddellijk stop zetten.