Met de hele familie in een verbouwde boerderij wonen? In Hollands Kroon moet dat kunnen.

• vrijdag 15 november 2019
  • Burgemeester en wethouders willen dat er ’vernieuwend en innovatief’ gebouwd gaat worden.Mike Deutekom 15-11-2019

Vernieuwend en innovatief bouwen moet leiden tot andersoortige huizen en nieuwe woonvormen in Hollands Kroon. Want er wordt teveel van hetzelfde gebouwd.
    Hoewel een woningmarktonderzoek in 2013 aangaf dat er een afnemende behoefte is voor eengezinswoningen in Hollands Kroon, is dat toch het type dat de afgelopen jaren is gebouwd. Dat blijkt uit een herhalingsonderzoek dat afgelopen zomer is uitgevoerd. Mogelijk moet de gemeente haar woonvisie voor de toekomst aanpassen.
    Gisteravond zijn de gemeenteraadsleden ingelicht over de veranderingen op de huizenmarkt. Want waar in 2013 nog werd uitgaan van een faciliterende rol voor de gemeente, is het nu wellicht verstandiger om een meer sturende rol te bekleden. ,,Om een woningvoorraad te krijgen die aansluit op de behoefte op lange termijn, zal de gemeente voorwaarden moeten gaan stellen aan ontwikkelaars’’, zo schrijven burgemeester en wethouders.
    Er is een grote behoefte aan goedkopere huizen voor kleinere huishoudens. Ontwikkelaars krijgen in de plannen van B en W bij nieuwbouwprojecten eisen mee om een minimaal aantal sociale woningen te realiseren. Zo moeten jongeren (starters) maar ook senioren beter bediend worden.
    Ook is Hollands Kroon ’een plek voor nieuwe woonvormen’. ,,In deze woonvormen, die variĆ«ren in grootte, zie je combinaties van families die elkaar opzoeken maar ook willekeurige mensen die voor elkaar willen zorgen’’, aldus het college.
    Noordhollands Dagblad

Het duurt niet lang meer of we gaan allemaal bij elkaar wone vanwege de stikstof en andere problemen.
    Het grootste probleem zijn de 100.000 halve wilden die jaarlijks het walhalla Nederland komen verrijken. Minder mensen, minder problemen en zeker de laag geletterden die ons komen uitknijpen.(via allerlei belastingen)