Vordering Den Helder op Rob Scholte nu naar gerechtsdeurwaarder

• donderdag 3 oktober 2019
  • Categorie:
  • DEN HELDER
    Nu de betalingstermijn van twee weken is verstreken, komt de vordering van de gemeente Den Helder tegen kunstenaar Rob Scholte in handen van een gerechtsdeurwaarder.

Casper Duin 3-10-2019
    Scholte werd twee weken geleden door de kantonrechter van de rechtbank in Alkmaar in het ongelijk gesteld in een slepende zaak tegen de gemeente en veroordeeld tot betaling van circa € 400.000. Dit bedrag bestaat vooral uit ontruimings- en opslagkosten, alsmede openstaande rekeningen voor gas, water en licht.
    De kunstenaar had, conform het vonnis, twee weken de tijd tot betaling van deze vordering. Dat is niet gebeurd. ,,De volgende stap is dat we een brief sturen naar zijn advocaat waarin we Scholte nog eens verzoeken tot betaling’’, vertelt wethouder Michiel Wouters. ,,Daarna komt de vordering in handen van een gerechtsdeurwaarder. Die zal kijken of er andere manieren zijn om de vordering te verhalen. Kijken of Scholte andere middelen heeft om dit bedrag te betalen.’’
    De gemeente Den Helder nam vorig jaar bij de ontruiming van het oude postkantoor aan de Middenweg de kunst van Scholte in beslag. ,,De kunst verkopen?’’, herhaalt Wouters. ,,De kunst laten we vooralsnog onaangetast. Vooralsnog inderdaad. Liever vinden we andere wegen. Kijk, de advocaat van Scholte heeft ook beslag gelegd op de kunstwerken. Zolang hij niks doet, doen wij ook niks. Dat is de status.’’
    Noordhollands Dagblad