Voor 1 december advies omstreden stikstofbeleid

• vrijdag 18 oktober 2019
  • Categorie: , , ,
  • Het is chaos troef rond het stikstofdossier.

18-10-2019

Het kabinet en de provincies zitten nog niet op een lijn en hebben langer de tijd nodig. Het Kamerdebat van gisteravond leverde vooral een kloof tussen links en rechts op. De boer en de bouwer blijven in onzekerheid achter.

Na eerst maanden te hebben gewacht op een rapport van oud-minister Remkes heeft het kabinet begin oktober de grote lijnen uitgezet voor het beteugelen van de stikstofcrisis. De provincies zijn in grote mate verantwoordelijk gemaakt voor de uitvoering. Maar sommige provincies vullen de regels strenger in dan Den Haag beoogt.

Vooral boeren voelen zich daardoor bedonderd. Onder druk van protesten in verschillende hoofdsteden hebben meerdere provincies de aangekondigde maatregelen opgeschort. De coalitiepartijen hebben deze week voorzichtig uitgesproken dat het verstandig is om in het hele land één lijn aan te houden.

Crisisberaad

Minister Schouten (Landbouw), chef stikstof van het kabinet, kwam de provinciebestuurders gisteren voor het eerst onder ogen voor crisisberaad.

Niet in Den Haag, waar boze agrariërs hun Tour de Boer hielden, maar verscholen in de bossen op kasteel Groeneveld in Baarn.

Het overleg leverde slechts één concreet resultaat op: uiterlijk 1 december komen de provincies en het kabinet met meer duidelijkheid over de stikstofaanpak. Volgens Schouten was het overleg ’constructief’. SP-Kamerlid Futselaar sneerde een paar uur later in het Kamerdebat: „Dat betekent knetterende ruzie.”

Alle boerenprotesten ten spijt: de linkse oppositie wil óók gedwongen krimp van de veestapel bespreekbaar maken.

Noordhollands Dagblad

"Alle boerenprotesten ten spijt: de linkse oppositie wil óók gedwongen krimp van de veestapel bespreekbaar maken".

Ik heb begrepen dat alle partijen excl. PVV en FvD VOOR het inkrimpen van de veestapel zijn en niet zoals het Noordhollands Dagblad suggereert dat nu ook de linkse partijen voor het inkrimpen zijn.

Dat wordt ook wel nepnieuws of gemanipuleerd nieuws genoemd.