Schade door windmolens

• vrijdag 25 oktober 2019
  • Amsterdam - Arts en belangenorganisaties pleiten voor maatregelen
    Edwin Timmer 25-10-2019

Om gezondheidsklachten door suizende windmolens te voorkomen, moet Nederland de Beierse afstandsregels voor windparken tot woonkernen overnemen.

Windmolens zouden dan minimaal tien keer de tiphoogte bij dorpen en steden vandaan moeten staan. Regels zijn er nu nog niet. Voor een windmolen van 200 meter geldt dan: minimaal twee kilometer afstand tot de dichtstbijzijnde bebouwde kom.

Die oproep van de Flevolandse huisarts Paul Kemps vindt weerklank bij groepen bezorgde burgers die zich verspreid over het land verzetten tegen plaatsing van nabije molens.

„Duitsland is een gidsland wat betreft windenergie”, zegt Kemps, die bezorgd is over meerdere geplande windparken met molens tot 240 meter in zijn provincie. „Die regels in Beieren zijn er niet voor niets.”

Slagschaduw, hoorbaar gezwiep en laagfrequent gebrom betekenen een risico voor de gezondheid, waarschuwt Kemps. Gehoorschade, slaapstoornissen, hartproblemen en depressie bracht het vaktijdschrift Medisch Contact al in verband met overlast door windmolens.

Uit een Deense studie blijkt dat mensen die dicht bij molens wonen, vaker naar slaappillen grijpen.

„Tien keer de tiphoogte of ten minste twee kilometer afstand is een verstandig uitgangspunt”, reageert Lies Zondag uit Veendam, voorzitter van de stichting Platform Tegenwind N33. „Dan zijn de meeste omwonenden veilig voor de meest in het oog springende effecten.” Haar bewonersgroep verzet zich tegen 35 molens van 200 meter hoog, waarvan sommige op 800 meter van Veendam komen te staan.

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Milieuactivisten tekenen protest aan tegen de verbouw van het circuit van Zandvoort(kansloos want van het huis van oranje) Er wordt aangevoerd dat er zeldzame hagedissen en padden in de duinen rondlopen. Daar hebben de activisten voor 100% gelijk in. Daarom is het des te vreemder dat de bouw van windmolens die op land voor tienduizenden (zeldzame)vogel slachtoffers zorgen en op zee idem + veel slachtoffers onder de zeezoogdieren voor diezelfde extreem links actievoerders van geen enkel belang zijn.
    Ook mensen zijn, gezien de talrijke wetenschappelijke rapporten die op de schadelijke gevolgen hiervan wijzen, ondergeschikt gemaakt aan het klimaat.
    Voor extreem links geldt: mensen en dieren zijn niet belangrijk, het klimaat en migranten wel.