Politiek komt op voor Parlan

• donderdag 3 oktober 2019
  • De fracties van PvdA, GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren en lokale progressieven in achttien gemeenten in Noord-Holland Noord springen in de bres voor jeugdzorgorganisatie Parlan.

Martijn Gijsbertsen 3-10-2019

De betrokken partijen vinden dat minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) bij moet springen nu blijkt dat Parlan financieel in zwaar weer verkeert, doordat de zorginstantie met torenhoge kosten voor Transferium in Heerhugowaard zit, omdat deze instelling (80 plaatsen) grotendeels leeg staat. Om Parlan overeind te houden, stemden de gemeenten in met een maximale leegstandcompensatie van 4,6 miljoen euro.

Ondanks het verleggen van de koers naar complexe open jeugdzorg in Transferium slaagt Parlan er niet in de eindjes aan elkaar te knopen.

Dus werd om verlenging van de compensatie gevraagd, maar dat verzoek is door de gemeenten afgewezen. „Bij de aanbesteding is onvoldoende gekeken naar de gevolgen die het wisselen van aanbieder zou hebben voor het jeugdzorglandschap in Noord-Holland Noord”, stelt Gijsbert van Iterson Scholten (PvdA in Alkmaar). „Jeugdzorginstellingen zijn geen bedrijven, hun enige bron van inkomsten zijn gemeenten.

Linksom of rechtsom betalen die de rekening. Het is mooi dat die taak door het rijk op het bordje van gemeenten is gelegd, meer draagkracht hebben zij ook niet. De grens is bereikt.”

Parlan, dat eerder niet wilde reageren op vragen van deze krant over haar financiële positie, laat via haar website weten dat over de eerste helft van 2019 een positief resultaat heeft behaald.

Noordhollands Dagblad