Noord-Hollandse titels BDU niet naar Rodi. Kort geding is van de baan

• maandag 21 oktober 2019
  • Categorie: , ,
  • De curator van de failliete Alkmaarse bv van de Barneveldse uitgever BDU spant geen kort geding aan tegen de BDU Holding.

Volgens de curator zullen de week- en nieuwsbladtitels die bij het faillissement waren betrokken niet overgaan naar Rodi Media.
    Een maand geleden maakte uitgever Rodi Media bekend de vijftien week- en nieuwsbladtitels in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal over te hebben genomen van de BDU Holding. De exploitatierechten van deze titels waren immers door BDU buiten de Alkmaarse bv gehouden. In deze failliet verklaarde bv zaten wel de werknemers van de vijftien titels.
    Dit was reden voor curator A. Stokkers om te onderzoeken of hier geen sprake was van ’overname van onderneming’. In dat geval zou Rodi Media niet alleen de titels maar ook de 34 medewerkers over moeten nemen. En dat was duidelijk niet waar het Rodi om te doen was. Sterker nog, commercieel directeur Dick Ranzijn van Rodi Media liet weten dat het nog niet duidelijk was welke titels er terug zouden keren. De transactie zou vooral bedoeld zijn om het aantal huis-aan-huisbladtitels terug te brengen. De sector verkeert immers in zwaar weer door teruglopende advertentie-inkomsten.
    Volgens de curator hebben gesprekken met partijen de afgelopen weken tot een overeenstemming geleid. ,,Rodi en BDU draaien de overdracht van de titels terug en de boedel ontvangt een betaling door de BDU Holding waaruit de werknemers een tegemoetkoming ontvangen. Een kort geding vanwege overname van onderneming is van de baan.’’
    Advocaat Evert Hoekstra van Rodi bevestigt dat er een regeling is getroffen tussen de curator en BDU als gevolg waarvan de curator het standpunt, dat er sprake was van overgang van onderneming, heeft laten vallen. ,,Als gevolg hier van komen de personeelsleden in aanmerking voor een regeling van het UWV. Rodi is blij dat voor hen aan alle onzekerheid nu een eind komt.’’
    Hoekstra vindt het niet aan hem om verder in te gaan op de regeling. ,,Dat zijn afspraken tussen de curator en BDU daar staat Rodi verder buiten.’’
    Noordhollands Dagblad