Het Waddenfonds blijkt 1 grote grabbelton te zijn

• donderdag 31 oktober 2019
  • Categorie:
  • HOLLANDS KROON – Toen het Waddenfonds werd opgericht pompte de regering 800 miljoen euro in het fonds om met dat geld diverse projecten te ontwikkelen en uit te voeren alleen nu blijkt uit onderzoek van het onderzoeksplatform Investico dat een groot deel van deze 800 miljoen euro is verspeeld aan projecten waar de Wadden nauwelijks of niet van hebben geprofiteerd.
    31-10-2019
    Onderzoeksplatform heeft samen met EenVandaag, Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en de Groene Amsterdammer het Waddenfonds onder de loep genomen en kwamen tot deze schokkende conclusie.
    Van de 800 miljoen euro die in 2006 in het fonds werd gepompt is volgens het onderzoek nog maar 200 miljoen over, van de 600 miljoen die is uitgegeven is het nog maar de vraag zeggen de onderzoekers of deze wel ten goede van de Wadden zijn gekomen. Volgens de onderzoekers lijkt het er eerder op dat het een grote grabbelton is geworden voor hobbyisten, ondernemers en voor projecten die vrijwel geen binding met de Wadden hebben. In totaal zijn ruim 220 projecten gefinancierd met deze 600 miljoen euro.
    Opvallend is ook het feit dat de bestuursvoorzitter van het Waddenfonds Henk Staghouwer ook gedeputeerde in de provincie Groningen is, al zegt Staghouwer in een reactie dat hij deze twee petten heel goed weet te scheiden.

Al tijden kritiek

Het komt niet zomaar uit de lucht vallen, kritiek op het functioneren van het Waddenfonds is al tijden een doorn in het oog van de diverse rekenkamers, in 2018 kwam de Randstedelijke Rekenkamer samen met de Noordelijke Rekenkamers al met forse kritiek op de onafhankelijkheid van het Waddenfonds.
    Uit het onderzoek komt naar voren dat bijvoorbeeld een orgel in het Friese Parrega een subsidie van 100.000 euro kreeg voor restauratie, kreeg Terschelling 100.000 euro om een ‘blacklight glow-golfbaan’ te bouwen. Dichterbij huis kregen Texelse ondernemers 89.000 euro om ‘Texelpoints’ te ontwikkelen om te kunnen concurreren met landen als Griekenland en Turkije als ‘goedkope zonbestemming.’

Teleurgesteld

De geestelijke vader van het fonds, oud- PvdA staatssecretaris Wim Meijer is teleurgesteld over hoe het Waddenfonds met het geld is omgegaan. ‘Het was de bedoeling om met het geld het Waddengebied groter, sterker en robuuster te maken wat niet is gebeurd,’ zegt Meijer.
    Er is door het Waddenfonds niet gekeken naar het Waddengebied als ecosysteem en wat dit gebied echt nodig had maar is het fonds volgens directeur Lutz Jacobi, ‘het is een grabbelton en dat is het nu nog.’

Samenwerking

Investico deed samen met Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant uitgebreid onderzoek naar het Waddenfonds. Dit resulteerde in verschillende publicaties in Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant, een longread in De Groene Amsterdammer en een uitzending van EenVandaag. Deze samenwerking kwam mede tot stand dankzij steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.
    Hollands Kroon Actueel

Johann zei

Wat wil men nu, als je niets controleerd verdwijnt het geld in vreemde zakken. Men moet in deze de hand in eigen boezem steken.

Johann zei