Gemeente Den Helder trekt geld uit voor haven, Hortus, gedenkplaats en bodycams

• donderdag 17 oktober 2019
  • DEN HELDER
    De gemeente Den Helder maakt geld vrij voor onder meer de haven, een nieuwe entree van Hortus Overzee en een bijdrage aan de gedenkplaats van de Stichting Herdenkingsstenen.

Casper Duin 17-10-2019
    Dat valt te lezen in de tweede tussenrapportage over 2019, waarmee de gemeenteraad binnenkort naar verwachting akkoord gaat. Daarin is onder meer een bijdrage van €800.000 opgenomen voor de versterking van de haveneconomie als economische motor van Den Helder. Deze acht ton gaat onder meer op aan een bijdrage aan de New Energy Coalition (kennis- en netwerkorganisatie voor energietransitie) en promotie van de haven.
    Verder verleent de gemeente een eenmalige subsidie van €125.000 aan stichting Hortus Overzee voor het opwaarderen van de entree. ,,Dit is de helft van het totaalbedrag. De rest moet de Hortus zelf via fondsen zien te werven’’, meldde wethouder Heleen Keur woensdagavond in de commissie Bestuur en Middelen.
    Tevens geeft de gemeente invulling aan enkele wensen of toezeggingen uit het verleden. Zoals een bijdrage van €50.000 aan de Stichting Herdenkingsstenen voor een gedenkplaats voor Joden die zijn omgekomen in de Tweede Wereldoorlog. Of een totaal van €140.000 voor een periode van twee jaar voor een vastgoedmanager, die onder meer een oplossing zoekt voor de leegstand. Daarnaast wordt er €18.500 ingeruimd voor een betere, professionelere uitrusting voor handhavers van de gemeente. Daartoe behoort onder meer het uitrusten met een bodycam.
    Noordhollands Dagblad