Aanpak stikstof kan lang duren

• donderdag 3 oktober 2019
  • Den Haag - Groen Links snapt het dralen niet: 'Oplossingen kraakhelder'
     3-10-2019

Het kan nog maanden duren eer per project duidelijk is hoe de stikstofimpasse kan worden doorbroken, blijkt uit een rondgang langs Haagse ingewijden.

Het kabinet wil mogelijk nog deze week komen met een reactie op de aanbevelingen van de stikstofcommissie. Daarbij zal het gaan om de ’eerste contouren’. Verdere stappen om tot een aanpak te komen, volgen later dit jaar. Daarvoor is namelijk veel meer informatie nodig, zoals feiten en cijfers die aantonen wat eventuele concrete maatregelen precies kosten en opleveren. Veel van die gegevens moeten komen uit ’extern advies’.

Deze week spreekt landbouwminister Carola Schouten met de provincies. Het kabinet zal veelvuldig met de provincies moeten overleggen over de praktische uitvoering van de oplossingen. Ook dat is een van de redenen waarom het nog wel even duurt voordat het kabinet met oplossingen kan komen voor de projecten die stilliggen.

Hoe langer een concrete aanpak op zich laat wachten, hoe groter de gevolgen. Werkgeversorganisatie VNO-NCW vreest zelfs dat er bedrijven failliet kunnen gaan als concrete oplossingen om projecten vlot te trekken te lang uitblijven. Die zorg wordt binnen de regeringscoalitie gedeeld, verzekeren ingewijden.

GroenLinks is ’ontstemd’ over het feit dat de stikstofaanpak nog lang kan duren. „Dit kan niet waar zijn. Wat heeft het kabinet zitten doen?”, vraagt fractieleider Jesse Klaver zich af. Volgens Klaver zijn de oplossingen kraakhelder: „Minder hard rijden op de snelweg, boeren bij natuurgebieden uitkopen en een stop op de groei van het vliegverkeer.”

Noordhollands Dagblad