Zonneweide van Kennemerwind kan er komen

• woensdag 4 september 2019
  • Categorie: , ,
  • SCHAGEN -  BURGERVLOTBRUG Een zonneweide met 14.000 zonnepanelen langs het Noordhollands Kanaal bij Burgervlotbrug kan er gewoon komen.
    Richard Zut 4-9-2019

Dat bleek gisteravond tijdens de oordeelsvormende commisievergadering van de gemeente Schagen. De zienswijzen die waren ingediend tegen dit specifieke plan van de 350 leden tellende windenergievereniging Kennemerwind zijn volgens de raadsleden allemaal naar behoren weerlegd.

Merieke Bredewold (Wens4U): ,,Alternatieve energie is heel belangrijk en we moeten geen grote concentraties van zonneweiden en zonneparken hebben. Zonnepanelen horen wat ons betreft op daken. Maar in dit geval is het een prima locatie om een zonnepark aan te leggen.’’

Niemand was tegen het plan waarbij Kennemerwind een zonnepark wil aanleggen onder haar vijf windturbines langs het kanaal.

De zonneweide krijgt een vermogen van 5,5 megawatt, genoeg voor een jaar stroom voor 1850 huishoudens. Kennemerwind wil de opgewekte elektriciteit aan een energiebedrijf aan de hoogste bieder.

Noordhollands Dagblad