West-Friese raden kritisch over ’afvalhuwelijk’ HVC en AEB: ’Publiek geld is geen durfkapitaal’ Paul Gutter en Cees Beemster

• woensdag 25 september 2019
  • ENKHUIZEN/HOOGKARSPEL
    De gemeenteraden van Enkhuizen en Drechterland hebben zich deze week kritisch uitgesproken over de mogelijke overname van het noodlijdende Afval Energie Bedrijf (AEB) in Amsterdam door afvalbedrijf HVC.

Paul Gutter en Cees Beemster 25-9-2019

In beide gemeenten kwam een motie van de VVD op tafel met als strekking dat een fusie of andersoortige samenwerking met AEB ’alleen acceptabel is als de risico’s uit de bedrijfsvoering van de AEB volledig buiten HVC blijven, oftewel bij de gemeente Amsterdam’.
    Mocht het zover komen, dan kan dit wat de VVD betreft alleen ’nadat de aandeelhouders van de HVC - oftewel de deelnemende gemeenten - zich hierover hebben kunnen uitspreken en in grote meerderheid dan wel unanimiteit hierover hebben besloten’.
    Volgens de Drechterlandse wethouder Jeroen Broeders wordt Amsterdam net als de West-Friese gemeenten aandeelhouder van HVC als de overname doorgaat. ,,HVC heeft hierover al randvoorwaarden bij Amsterdam neergelegd. De overname mag geen verslechtering van de financiële positie van HVC opleveren’’, aldus Broeders. De motie was volgens de wethouder dan ook niet nodig en niet mogelijk. De VVD trok de motie daarom in.
    Opvallend genoeg werd diezelfde VVD-motie een dag later in Enkhuizen - waar SP, D66 en CDA op voorhand mede-indieners waren - door wethouder Dorus Luyckx direct overgenomen en vervolgens met algemene stemmen aangenomen.
    VVD-fractievoorzitter Rob van Reijswoud benadrukte in zijn betoog nog dat hij en zijn collega-raadsleden zich al genoeg zorgen maken over het bestaande risicoprofiel van HVC. ,,Dat mag niet verder worden verzwaard. HVC wordt gefinancierd met publiek geld en er wordt ook met publiek geld garant voor gestaan.’’ Dat valt volgens Van Reijswoud niet goed te rijmen met de beoogde overname van AEB. ,,Publiek geld is geen durfkapitaal. Als iemand zin heeft om te ondernemen en te kijken wat er met dat geld en wat risico gedaan kan worden om uiteindelijk een mooie omzet mee te maken, dan past dat niet bij het publieke karakter van HVC.’’
    En een volledig risicoloze samenwerking tussen HVC en AEB is in de optiek van Van Reijswoud al helemaal niet aan de orde. ,,Want daar schiet de gemeente Amsterdam plat gezegd helemaal niks mee op.’’
    Op aandringen van D66 wordt de motie ook doorgestuurd naar de andere West-Friese raden.
    Noordhollands Dagblad