Schager wethouder strijdt tegen ’gijzeling’ door stikstof en pleit voor versoepelen van ’ondergrens’ uitstoot bij natuurgebieden

• vrijdag 20 september 2019
  • Categorie: , ,
  • Wethouder Jelle Beemsterboer (ruimte en economie) laat het er niet bij zitten. Hij voelt zich beknot door de Raad van State.

20-9-2019
    ,,De natuur heeft ondernemend Nederland in haar greep. Ons land is gegijzeld door 166 Natura 2000-gebieden. Zo’n achttienduizend voorgenomen bouwprojecten in ons land staan op slot door de stikstofuitspraak van de Raad van State. Ridicuul, als je er goed over nadenkt. Waar zijn we in vredesnaam met z’n allen mee bezig? Daarom kom ik met een voorstel. In de hoop op een landelijke discussie, om op korte termijn iets open te kunnen breken.”
    Het voorstel van de CDA’er gaat over het toestaan van extra stikstofoxiden bij nieuwbouw in de buurt van Natura 2000-gebieden. Het duin tussen Den Helder en Callantsoog is zo’n gebied. Net als het Zwanenwater en de Pettemer Duinen. Alle Natura 2000-gebieden zijn Europees beschermd.

0,00

De Raad van State heeft gemeenten en provincies verboden bij bouwprojecten vooruit te lopen op komende maatregelen om de vervuiling van stikstof te beperken. Duizenden plannen moeten opnieuw worden beoordeeld. De limiet van extra stikstof dat een project bij een natuurgebied mag veroorzaken, is inmiddels verlaagd tot nul, 0,00.
    Beemsterboer: ,,Tot niks dus. Dat was 0,05. Die ondergrens was al onwerkbaar, maar nu is het helemaal te gek. Wat willen we in Nederland? Mensen moeten een dak boven hun hoofd kunnen hebben. En voor al deze mensen moeten er recreatieve voorzieningen zijn. Dat kan ook bij Natura 2000-gebieden als je weet dat het goed gaat met de beschermde plantjes in het duingebied lang de kust in de Noordkop. De jongste ecologische rapporten wijzen dat uit.”

Wel haalbaar

De wethouder pleit voor verhoging van de ondergrens extra stikstof naar 0,12. ,,Dat lijkt nog steeds heel weinig, maar biedt mogelijkheden. Veel bouwplannen zijn dan wel haalbaar.”
    Beemsterboer heeft zijn voorstel voorgelegd aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
    NOORDHOLLANDS DAGBLAD

LEZERS SCHRIJVEN:

Het N2-vonnis
    Wethouder Beemsterboer huilt tranen met tuiten: ’RvS heeft het plan voor strandhuisjes vernietigd. Er moet maar een nieuw bestemmingsplan komen met meer nadruk op stikstofneutraal en gasloos bouwen’. Kennelijk begrijpt deze wethouder niet dat de vergunningen van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) door RvS ongeldig is verklaard, juist omdat de aanpak die hij voorstaat tot een stikstofdepositie heeft geleid, die onacceptabel is.
    Met andere woorden: de N2-depositie moet structureel omlaag gebracht worden, zelfs N2-neutraal bouwen is geen optie meer. Uit het betoog van de wethouder blijkt dat hij bereid is om publieke tegen economische belangen af te wegen. De wethouder is zelfs bereid om het bestemmingsplan te wijzigen om N2-ruimte voor zijn strandhuisje te creëren. De wethouder, inclusief gemeenteraad en diens informanten schurken zodoende tegen de morele grenzen aan van het gemeentelijke beleid. De vraag is of mevrouw de burgemeester de geloofwaardigheid nog wel verdient om aan deze gemeente verder leiding te geven.
    Uit de ongeldigverklaring van PAS valt óók te concluderen dat zelfs de verstrengeling van kustverdediging en economie voltooid verleden tijd is, en dat we ons moeten gaan realiseren dat economische groei zijn grenzen heeft bereikt. Laten we daarom kritisch zijn naar onze directe bestuurders.
    HANS PLUGGE
    Petten

Weet Beemsterboer niet wat we in Nederland willen? Een Nexit, want de gijzeling door de EU bureaucratie heeft lang genoeg geduurd. De leefbaarheid en de werkbaarheid is bijna terug op nihil.

Dekker zei

De veestapel moet gehalveerd, maximum snelheid omlaag en er staat nog meer te lezen in het advies aan de regering van oud commissaris Remkes(VVD) van de koning.
    De welvaart in het land wordt in sneltreinvaart door Rutte afgebroken, het is bijna misdadig te noemen wat deze liegende en bedriegende VVD'er aan het doen is, uiteraard geholpen door alle linkse partijen in Nederland, dus ook de zogenaamde Christelijke partijen die er zogenaamd voor de boeren zijn.
    Boeren die hun hoop hebben gericht op het CDA en de VVD worden verraden door hun eigen partij, ze kunnen in het vervolg, willen ze overleven, beter voor Wilders of Baudet kiezen.

@Dekker, agenda 2030 wordt uitgerold. Rutte & co voeren die uit in opdracht van o.a. Macron, het is een doodlopende weg naar puur fascisme van de ergste soort. De bevolking dom houden door 75 jaar vrijheid te vieren, terwijl die in sneltreinvaart afgepakt wordt van de Nederlanders. Als toetje viert ambtelijk Nederland het feest van de democratie, die er niet meer is, allemaal op initiatief van Ollegren die ons nu 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bespioneert in al onze communicatie. Ontwikkelingen die schokkend zijn, en aangeven dat er niets geleerd is van het verleden.