Miljoenentekort Schagen wegens door Den Haag overgedragen Wmo-zorgtaken: ’Het Rijk moet inzien dat dit zo niet langer kan’

• woensdag 4 september 2019
  • SCHAGEN ,,Ik stap niet op, zoals de wethouders van Loon op Zand en Zevenaar nu doen omdat zij geen uitweg meer zien in de fors toegenomen kosten voor de thuiszorg en jeugdzorg.’’
    Richard Zut 4-9-2019

Dat zegt wethouder Joke Kruit van de gemeente Schagen.

Maar zij luidt nu wel de noodklok. ,,Jazeker. Want door alle Wmo-taken uit voeren waarmee het Rijk ons - gemeenten - heeft opgezadeld, zijn wij nu een paar miljoen euro extra per jaar kwijt. Dat kan niet langer zo. Er moet echt iets gebeuren om dat dreigende gat in onze begroting te dichten. Samen met de raad zijn wij ons nu aan het beraden hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze begroting tot 2023 sluitend is. ’’

Rijk of arm

Dat miljoenen gat ontstaat met name doordat de maximale eigen bijdrage door het Rijk is vastgesteld op 17,50 euro per maand. Dit bedrag geldt tegenwoordig voor iedereen, of die nou steenrijk is of straatarm. Voorheen moest iedereen naar draagkracht bijdragen aan bijvoorbeeld de huishoudelijke hulp die een of meer uren per week langskomt. Nu niet meer dus.

Dat veroorzaakt volgens wethouder Kruit ook in Schagen dat de tekorten voor het Sociaal Domein van de gemeente hard oplopen: ,,Want aan de andere kant moeten wij wel gewoon twintig euro per uur betalen voor de thuiszorgmedewerkers die het werk doen. Dat varieert van een tot drie uur per week. En dat vier keer per maand. Tel maar na, dat staat in geen enkele verhouding tot onze Wmo-inkomsten.’’

Daarbij komt dat het Rijk weliswaar Wmo-taken heeft afgestoten naar de gemeenten, maar daar bovenop ook nog eens een flink percentage (30%) heeft gekort.

Meer aanvragen

Andere oorzaken die zorgen voor een negatieve balans zijn volgens Kruit dat het aantal aanvragen ook is gestegen. ,,En dat meer mensen langer thuis moeten blijven wonen met alle nodige extra kosten die dat met zich meebrengt door allerlei nodige voorzieningen. Er is ook steeds meer hulp nodig om dat voor elkaar te krijgen. Want je komt pas in De Bron als echt niks meer kunt. Het is allemaal een logisch gevolg van de vergrijzing die nog steeds blijft toenemen hier.’’

In december zal de begroting voor de jaren 2020 tot 2023 worden vastgesteld. ,,Voor die tijd willen wij een oplossing vinden’’, aldus Kruit.

Zij refereert daarbij ook aan het onderzoek naar ’financiële beheersbaarheid’ dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat doen. ,,Daarbij worden tien gemeenten doorgelicht om te achterhalen wat de exacte de oorzaken zijn van de kostenstijging voor de uitvoering van Wmo-taken. Wellicht volgt daaruit een aanbeveling aan het Rijk om iets aan de doorgevoerde kortingen die aan de gemeenten worden opgelegd.’’

Mocht die VNG-actie de gemeenten geld gaan opleveren, dan kan de begroting van Schagen vervolgens gewoon worden bijgesteld, stelt Kruit vast. ,,We voeren ook geen bezuinigingen door. Wat we wel doen is zoveel mogelijk blijven rammelen aan de deur van het Rijk. Die moet inzien dat dit zo niet langer kan.’’

Noordhollands Dagblad