Effect van verlagen snelheid ’niet bewezen’

• donderdag 26 september 2019
  • Categorie: , ,
  • DEN HAAG De linkse oppositie in de Tweede Kamer is te spreken over de aanbevelingen van de commissie-Remkes over het stikstofbeleid.

26-8-2019

„Het lijkt wel of Remkes de verkiezingsprogramma’s van de afgelopen 25 jaar van GroenLinks voorleest”, twittert (Groen Links-)Kamerlid Laura Bromet.

De SGP daarentegen vindt dat de commissie te veel de nadruk legt op de landbouw. „Steeds worden de boeren neergezet als grote boosdoeners”, zegt Kamerlid Roelof Bisschop. „Natuurlijk moet óók de landbouw haar steentje bijdragen aan een schonere lucht, maar als bijvoorbeeld het vliegverkeer helemaal buiten schot blijft, is dat oneerlijk en onrechtvaardig.”

Andere maatschappelijke partijen reageren zoals te voorspellen was. Zo zeggen ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland dat het kabinet er alles aan moet doen om gemeenten en provincies zo snel mogelijk weer in beweging te krijgen met de vergunningverlening. Daarvoor moeten ’extra mankracht en middelen ter beschikking komen’. VNO-NCW en MKB-Nederland vrezen faillissementen van vele ondernemingen als duizenden ’onnodig gestopte projecten’ niet snel weer op gang komen. „Deze impasse duurt nu al maanden en er gloort ook na vandaag nog steeds geen sprankje hoop dat we hier snel uitkomen.”

Autobranche-organisatie RAI Vereniging noemt het onvoldoende bewezen dat het verlagen van de maximumsnelheid voldoende bijdraagt aan een lagere stikstofuitstoot. De organisatie is naar eigen zeggen niet pertinent tegen verlaging van de maximumsnelheid. Volgens de RAI Vereniging wordt de maatregel vooralsnog alleen onderbouwd met grafieken over emissies.

„En emissies gaan over meer dan alleen stikstofoxiden. Ze gaan ook over CO2 en fijnstof. Wij willen eerst exact weten wat het effect is op de stikstofdepositie”, aldus RAI Vereniging. ,,Bovendien gaan we in nabije de toekomst allemaal elektrisch rijden, dus nul uitstoot, en kunnen we alle verkeersborden weer gaan vervangen.”

Noordhollands Dagblad

Maar de Rotterdamse haven moet een magneet blijven om er schepen naartoe te trekken om stookolie vermengd met chemische stoffen te laden als brandstof. De zwaar vervuilende uitstoot van die schepen op Hollandse brandstof is van dien aard dat alle discussie over stikstof, CO2, zure regen, het gat in de ozonlaag, opwarming van de aarde en alle doelbewust bedachte verdienmodellen per direct de prullenbak in kan: https://www.youtube.com/watch?v=X0rXPW6FUoE . Het is echt tijd dat Nederland gezamenlijk gaat opstaan en een koers gaat varen om de EU definitief te verlaten. Het zal wel moeten want alles wordt hier doelbewust via een o.a. Agenda 2030 kapot gemaakt. Misschien maar eens alle geldkranen richting overheden dichtdraaien, en allen die dan menen met geweld de betalingen aan overheden af te dwingen persoonlijk aanpakken in hun persoonlijke leefomgeving. Genoeg is genoeg, de emmer is overgelopen.