Castricumse burgemeester spreekt zich uit tegen overname Amsterdams afvalbedrijf door HVC

• woensdag 25 september 2019
  • Categorie: , , ,
  • AMSTERDAM
    De eerste gemeenten in Noord-Holland spreken zich hard uit tegen een verder onderzoek van de Noord-Hollandse afvalverbrander HVC om het noodlijdende Amsterdamse Afval Energie Bedrijf (AEB) over te nemen.
    25-9-2019
    De gemeente Amsterdam wil het noodlijdende AEB onderbrengen bij de Alkmaarse vuilverbrander HVC. Vanuit de 44 gemeenten en waterschappen die aandeelhouder zijn van HVC in Alkmaar werd eerder al verrast gereageerd op de plannen van Amsterdam om een mogelijke samenvoeging van de twee bedrijven te onderzoeken.
    Veel politici in voornamelijk Flevoland en Noord-Hollandse gemeenten zitten niet te wachten op de grote financiële risico’s die zo’n samenvoeging met zich meebrengt. In de Amsterdamse begroting wordt momenteel rekening gehouden met een tegenvaller van 262 miljoen. Bovendien zou Amsterdam als nieuwe aandeelhouder in de nieuwe structuur veel zeggenschap krijgen.
    Burgemeester Toon Mans van de gemeente Castricum spreekt zich nu samen met wethouders Falgun Binnendijk en Paul Slettenhaar keihard uit tegen samenwerking. Hij schrijft in een brief dat het gemeentebestuur van zijn gemeente een verder onderzoek naar toetreding van de gemeente Amsterdam als aandeelhouder van Alkmaarse afvalverbrander HVC niet ondersteunt.
    „Wij zijn van mening dat een dergelijk onderzoek niet zinvol is”, zo luidt de mening van het college in Castricum. „Met de overname van een bedrijf (AEB) in problemen (o.a. financieel, operationeel en personeel) komen deze problemen terecht bij een bedrijf (HVC) dat wij als aandeelhouders de afgelopen jaren met zorg hebben opgebouwd en welke we dan niet een ongewisse toekomst geven.” Mans wijst ook op een brief van de Ondernemingsraad van AEB, waaruit blijkt dat personeelsleden niets zien in een overname door de Alkmaarders.
    „Het college van Amsterdam heeft een alternatief”, schrijft Mans verder. Immers: eerder hebben zich al negen overnamepartijen zich gemeld en was al een intentieovereenkomst met afvalbedrijf Beelen opgesteld. Die zou met eigen geld het AEB willen kopen. Amsterdam wilde dit echter niet. Mans: „Dit is de keuze van Amsterdam om dit zelf niet te willen doen. In dit scenario zou Beelen alle leningen overnemen en zou er geen financieel risico voor de gemeente Amsterdam overblijven.”
    Castricum werkt op het gebied van afval samen met Heiloo, Uitgeest en Bergen. „Tijdens de ingelaste vergadering van het algemeen bestuur van deze VVI (waar Heiloo, Uitgeest en Bergen zitting in hebben, red.) is uniform besloten om een dergelijk standpunt in te nemen.”
    Dagelijks verlies
    Ondertussen draait AEB per dag zo’n half miljoen euro verlies doordat vier van de zes verbrandingslijnen zijn uitgeschakeld. Amsterdam en een consortium van banken moesten daarom al vele miljoenen bijleggen om een acuut faillissement te voorkomen. Intussen wordt gezocht naar een bedrijf dat AEB wil overnemen.
    Amsterdam koerst nu dus aan op een overname door HVC uit Alkmaar. Een keuze die tot een crisis in het Amsterdamse college leidde. De Amsterdamse D66-wethouder Udo Kock (Financiën) zei daar niet achter te staan omdat met dit besluit grote financiële risico’s met belastinggeld van Amsterdammers worden genomen. Kock wilde het bedrijf verkopen aan een private partij (afval en sloopbedrijf Beelen). Een meerderheid van zijn collega’s blokkeerde dat echter en vond dat de Alkmaarse vuilverbrander HVC de geschikte partij is. Kock stapte daarna op.
    Momenteel buigen meer gemeentebesturen zich over de vraag. In Alkmaar gaan de handen ook niet op elkaar voor verdere samenwerking, zegt VVD-fractievoorzitter John van der Rhee. „Het is overduidelijk dat er zowel in Alkmaar als in de rest van Noord-Holland politiek veel weerstand is tegen deze ’samenwerking’. Ik verwacht en hoop dat meer gemeenten zich hiertegen gaan uitspreken.”
    Afgelopen vrijdag werd in Alkmaar een bijeenkomst gehouden waar de aandeelhouders werden geïnformeerd over de fusieplannen. Kort daarna werden de aandeelhouders in een nieuwe brief van HVC extra ingelicht over de ’kansen’ die samenwerking biedt, zo blijkt uit stukken. Ook wordt stilgestaan bij de risico’s. „Deze hebben onder meer betrekking op het onderhoud en de technische staat van de installaties, de aard en omvang van de contractportefeuille, alsmede de aanwezige cultuurverschillen tussen beide bedrijven”, zo schrijft de directie van HVC aan de aandeelhouders.
    Volgens HVC is een voorwaarde voor het tot stand komen van een samenwerking dat de risico’s ’beheersbaar zijn of worden afgewenteld’.
    Noordhollands Dagblad