Rechtzaak om stroomkabel

• woensdag 7 augustus 2019
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon -

Netbeheerder Tennet moet van Hollands Kroon aanleg 150.000 kilovoltkabel stilleggen.

Marten Visser 7-8-2019

________________________________

Windpark

De nieuwe ondergrondse kabel is nodig om de stroom die straks wordt opgewekt door de in totaal 99 molens van het Windpark Wieringermeer te vervoeren.
    _______________________________

Netbeheerder Tennet daagt Hollands Kroon voor de rechter. De gemeente sommeerde Tennet het werk aan de nieuwe ondergrondse stroomkabel tussen Anna Paulowna en Middenmeer stil te leggen. Het bedrijf is het daar niet mee eens en vraagt de rechtbank om een ’voorlopige voorziening’, zodat de aanleg van de hoogspanningskabel van 150.000 kilo volt door kan gaan. Het kort geding dient morgen bij de rechtbank van Haarlem.

Het dispuut tussen Hollands Kroon en Tennet gaat om een heel klein deel van het tracé van de kabel. Voor het overgrote deel van het traject is een vergunning verleend door de provincie.

Op drie plekken is later, op verzoek van grondeigenaren (boeren), besloten de kabel iets te verleggen. Omdat deze wijzigingen niet in het bestemmingsplan passen heeft Hollands Kroon hier een aparte vergunning voor verleend. Zolang die nog niet onherroepelijk is (er kan momenteel nog bezwaar tegen worden gemaakt) mocht Tennet op deze drie plekken nog niet aan het werk, benadrukte de gemeente.

Handhaving

Netbeheerder Tennet ging toch aan de slag. „En als wij dan een verzoek tot handhaving krijgen, dan moeten we dat doen als gemeente”, legt woordvoerster Noortje Slot uit waarom Hollands Kroon het werk heeft laten stilleggen. Volgens Jessica Winkelhorst van Tennet zit er enige druk op de ketel en is daarom besloten alvast te beginnen. „Normaal wachten we altijd tot de vergunning helemaal rond is. Maar dan lopen we hier al gauw acht tot tien weken vertraging op. Het natte seizoen komt er aan, de grond wordt steeds drassiger. Dan is het lastig om die kabel aan te leggen. Bovendien willen de boeren ook door met het planten van gewassen.” Het werk ’opknippen’, door te beginnen op de punten waarvoor de vergunning al rechtsgeldig is, bleek volgens haar niet mogelijk omdat bij voorbeeld het boren van de kabel op elkaar moet worden afgestemd. De aanpassingen die zijn gedaan in het tracé noemt ze bovendien ’minimaal’. „Het gaat echt om een paar meter dat die kabel verlegd wordt.”

Calamiteit

Dat gebeurt om de grondeigenaren tegemoet te komen, benadrukt ze. Boeren kunnen hun land gewoon blijven bewerken, maar Tennet moet in geval van een calamiteit de kabel wel kunnen opgraven.

Winkelhorst: „Dan zegt zo’n boer wel eens: ’als je die kabel nou net even anders neerlegt, dan kan ik meer doen met mijn land’. Daar proberen we dan aan tegemoet te komen.”

Tineke en Peter van Zeijl wonen aan de Molenvaart, vlakbij het pontje over het Noord-Hollands kanaal en zijn niet blij met de aanleg van de stroomkabel. Ze vrezen dat de straling van de kabel kan leiden tot gezondheidsklachten. Op de plekken waar de kabel verlegd wordt komt hij zeker te dicht bij woonhuizen te liggen, zegt Tineke van Zeijl. Ze gaat daarom zeker bezwaar aantekenen. „Niet om die hele kabel uiteindelijk tegen te houden. Wij willen dat een onafhankelijk ingenieursbureau onderzoekt hoe die kabel op een veilige manier kan worden aangelegd. Dat is nu niet gebeurd.” Volgens Van Zeijl adviseert ook het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zo’n onderzoek.

Tennet stelt dat de hoogspanningskabel geen gevaar oplevert voor mensen.

Noordhollands Dagblad

Voor de boeren in deze Gemeente kan werkelijk alles geregeld worden en dat Eerlijk gezegd zijn we eerdaags allemaal de klos want vanwege het fantastische beleid van onze regering met steun van PvdA en GL moet eerdaags de hele stroom infrastructuur opgegraven en verzwaard worden omdat we allemaal aan het elektra moeten en dat kan ons stroomnet nu al niet meer aan.
    Hoe zou het met de boeren dan gaan, ook aan het elektra met alles? Geloof dat maar niet, dat geldt alleen voor het klootjesvolk.