Plannen voor treinstation De Weel afgeblazen

• dinsdag 6 augustus 2019
  • Categorie: , ,
  • SCHAGEN De plannen voor een treinstation tussen Waarland en Zijdewind - station De Weel - kunnen de ijskast weer in, of beter gezegd: de diepvrieskist.
    Richard Zut 6-8-2019

„Een dergelijk plan maakt geen enkele kans van slagen”, aldus luidt de uitkomst van intensief overleg hierover tussen NS, ProRail en de gemeenten Schagen en Hollands Kroon. In een informatiebrief aan de gemeenteraad van Schagen laat wethouder Hans Heddes weten: „De vier partijen komen op basis van deze verkenning gezamenlijk tot de conclusie dat een treinstation nabij Waarland en De Weel helaas geen kans van slagen heeft.”

Het station is een idee van student Wouter Snik uit Winkel en werd door de gemeenteraden van Schagen en Hollands Kroon omarmd. Dit station moest het vervoersprobleem oplossen van inwoners in het zuidelijk deel van beide gemeenten.

Argumenten voor ProRail en NS om het niet te doen zijn dat er onvoldoende instappers worden verwacht om een extra station te realiseren en dat aanpassingen in de volle dienstregeling ’vrijwel onmogelijk zijn’. Tot slot lopen de stichtingskosten in de miljoenen.

Heddes: „Aangezien NS en Prorail de exploitatie van dit station niet rendabel achten, worden zowel die kosten als tekorten in de exploitatie bij de regio neergelegd. Alles overziend komt er dus geen verdere verdieping middels een haalbaarheidsonderzoek.”

Noordhollands Dagblad