Moeilijke tijden in de offshore of niet, Den Helder Airport blijft zwarte cijfers schrijven

• woensdag 21 augustus 2019
  • Categorie: , ,
  • Moeilijke tijden in de olie- en gassector of niet, Den Helder Airport blijft keurige zwarte cijfers schrijven.

Vorig jaar is afgesloten met een winst van iets meer dan twee ton, vergelijkbaar met het jaar daarvoor, blijkt uit de jaarrekening die met de gemeenteraad van Den Helder is gedeeld. De gemeente is aandeelhouder van de civiele luchthaven.
    Volgens luchthavendirecteur Conny van den Hoff is het een kwestie van solide beleid. ,,We hebben geld opgepot in de goede tijden. En we zijn voortdurend op zoek naar nieuwe markten. We zijn nu officieel een offshore wind-vliegveld.’’
    Dat gaat om helikoptervluchten voor Windmolenturbinefabrikant MHI Vestas, dat druk is met windmolenparken in de Duitse Bocht. Dat personeel vanuit Nederland daarnaartoe wordt gevlogen heeft te maken met de gunstige ligging van Den Helder.
    Personeel van van over de hele wereld landt op Schiphol en van daaruit ben je eenvoudigweg een stuk sneller in Den Helder dan in de Eemshaven of Emden.
    De komende jaren blijft Den Helder Airport volop acquireren in deze markt, zegt Van den Hoff. Verder neemt de belangstelling voor dronevluchten toe. Er is een ’veelbelovende speler’ die mogelijk tijdelijk plek krijgt in de laatste beschikbare hangar. Helikopters blijven de belangrijkste activiteit.
    In het verleden waren er zorgen over de continuïteit van de samenwerking met Defensie. De civiele luchthaven kan bestaan door gebruik te maken van defensiefaciliteiten. Maar die zorgen zijn compleet uit beeld, zegt de directeur. ,,En dat geeft veel rust.’’

Noordhollands Dagblad