Bosweg-collectief tegen ’illegale’ huisvesting in ’t Zand: ’Hinder? Nou, de veiligheid gaat er niet op vooruit, zeg maar’

• vrijdag 16 augustus 2019
  • Categorie: , , ,
  • Negentig procent van de bewoners aan de 45 huizen tellende Bosweg heeft zich aangesloten bij Bewonerscollectief Leefbaarheid Bosweg. Speerpunt is het tegengaan van de in hun ogen illegale huisvesting van seizoensarbeiders door Mondial Uitzendbureau aan de Bosweg 14.

Volgens zeggen zou het aan deze vooral aan agrarische gronden grenzende weg gaan om zeker vijfentachtig arbeidsmigranten, een getal dat door Mondial-directeur Ard van Diepen stellig naar het land der fabelen wordt verwezen.
    Die zegt er alleen het volgende over: ,,Het zijn er rond de veertig, meer niet. En wij weten wel hoe het zit, maar intern hebben we afgesproken dat wij in het publiek en in de krant geen commentaar geven. We hebben onszelf daarmee eerder al te vaak in de voet geschoten.’’
    De gemeente Schagen lijkt het in elk geval eens met de uitzendorganisatie, want die verleende Mondial recentelijk een omgevingsvergunning voor ’brandveilig gebruik van het bouwwerk op het perceel Bosweg 14 ten behoeve van de huisvesting van seizoensarbeiders’ aldaar.
    Tegen die bewuste aanvraag werd trouwens een serie zienswijzen ingediend door zowel een groep buurtbewoners - in de vorm van Bewonerscollectief Leefbaarheid Bosweg - als door een ondernemer uit het nabije Oudesluis.
    Een van de leden van het bewonerscollectief, die liever met zijn naam in de krant wil, zegt het volgende over de situatie aan de Bosweg: ,,Als burger kan ik niet begrijpen dat de gemeente een vergunning voor brandveilig gebruik afgeeft terwijl ze weten dat er zonder toestemming arbeidsmigranten worden gehuisvest.’’
    Of zij er hinder van hebben? ,,Nou, de veiligheid gaat er niet op vooruit, zeg maar. Er wonen honderd mensen aan de Bosweg , en dan is het toch echt heel raar dat daar ineens nog een kleine honderd mensen bij komen, die ook nog dagelijks met autootjes heen en weer rijden omdat de meesten van hen werken voor Vezet in Warmenhuizen en op Agriport bij Middenmeer.’’ Het bewonerscollectief kondigt aan dat zij in beroep gaat tegen de vergunning.
    Noordhollands Dagblad