Voormalig museum Rob Scholte mag van gemeente Den Helder worden omgetoverd tot woongebouw

• woensdag 17 juli 2019
  • Categorie:
  • De verbouwing van het voormalige postkantoor aan de Middenweg begint waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2020.

De gemeente Den Helder heeft projectontwikkelaar Kees Jan Tuin deze week toestemming gegeven om het pand te verbouwen waarin kunstenaar Rob Scholte vroeger zijn museum had. De plannen hebben betrekking op de hoogbouw. Tuin wil het gebouw een moderne uitstraling geven, met veel glas. De begane grond is bestemd voor commerciële verhuur, op de verdiepingen komen koopwoningen.
    Tegen de omgevingsvergunning kan de komende zes weken bezwaar worden gemaakt. Als er bezwaren worden ingediend, zouden die het proces kunnen vertragen. Tuin gaat pas verder als de vergunning onherroepelijk is: ,,Het hangt er natuurlijk van af wat voor bezwaren het zijn. Het plan is uitgebreid bekeken door de architect, de stedenbouwkundige en de welstandscommissie. Het kan zijn dat we iets hebben gemist. Als dat het geval is, passen we het plan aan. Maar bezwaren in de trant van ’ik vind het niet mooi’ of ’de kleur bevalt me niet’ zijn niet steekhoudend.’’
    Zodra de vergunning definitief is, worden de plannen verder uitgewerkt en doorgerekend. Dat is onder meer nodig om de verkoopprijzen te kunnen bepalen. ,,We hebben geraamd, maar kunnen nog niet exact zeggen wat de prijzen zijn’’, aldus Tuin. De prijzen hangen ook af van de opties die de kopers kiezen. ,,Er zijn vier grote woningen waar een kleine lift in geplaatst kan worden als de bewoners omhoog of omlaag willen.’’ De ontwikkelaar verwacht dat de woningen dit najaar in de verkoop kunnen. Tuin wil de laagbouw, aan de achterkant van het pand, slopen. De sloopvergunning wordt binnenkort aangevraagd. Tuin wil in plaats van het gesloopte deel een vrijstaand pand bouwen.

Noordhollands Dagblad