Vastgoedondernemer Huib Broeke: ’Den Helder geleid door amateurs’

• zaterdag 20 juli 2019
  • Categorie:

• DEN HELDER

Het stadhuis op Willemsoord? ,,Komt er niet’’, zegt ondernemer Huib Broeke stellig. ,,De bevolking wil het niet. Dat geldt ook voor ondernemers die ik spreek.’’

20-7-2019
    Huib Broeke (82) is vastgoedondernemer. Hij is niet te spreken over het besluit van de gemeenteraad om het stadhuis op Willemsoord te vestigen omdat er volgens hem te veel haken en ogen aan zitten: hoge kosten, parkeerproblemen, de verkeersafwikkeling op de route naar Texel, het opofferen van historische gebouwen. ,,De stad wordt geleid door amateurs’’, vindt de ondernemer. ,,Dat hele project kost 30 tot 40 miljoen euro. Dat geld kunnen we voor heel andere dingen gebruiken. Er worden plannen gemaakt die niet uitgevoerd kunnen worden. De tegenstand zal toenemen. Het is heel onverstandig van de gemeente om inwoners en allerlei organisaties zo tegen zich in het harnas te jagen dat het leidt tot juridische procedures. Zo gaan we niet om met mensen in deze stad. Jaren procederen kost veel geld. Een gemeente moet niet procederen tegen z’n eigen mensen. Er is al zoveel uitgegeven aan onzinnige procedures. Het kost veel geld, het stagneert de ontwikkeling en het frustreert mensen.’’
    De oplossing is volgens hem simpel: de gemeente moet Willemsoord laten schieten en zich niet tijdelijk maar permanent vestigen in het voormalige en volledig gerenoveerde stadhuis aan de Kerkgracht. Daarnaast in het Rabopand op Kooypunt en voor publieksdiensten in een goed bereikbaar pand in het centrum van Den Helder.

Panden genoeg

,,Er zijn panden genoeg waar de gemeente in kan. De gemeente moet werken met huurcontracten van twintig jaar, want tegen de tijd dat die overeenkomsten aflopen zijn we met andere buurtgemeenten gefuseerd en komen er heel andere plannen.’’
    U bent eigenaar van een aantal panden in Den Helder. Doet u deze suggestie met uw eigenbelang in uw achterhoofd? Broeke: ,,Ik ben 82 en ben dik tevreden. Dit is mijn stad. Alle bestuurders zijn voorbijgangers. Waar het mij om gaat is het belang van de stad. Eigenbelang speelt geen enkele rol in mijn suggestie aan de gemeente om te huren in plaats van miljoenen uit te geven aan een verplaatsing van het stadhuis naar Willemsoord.’’
    Over de toekomst van Den Helder is hij zeer positief: ,,Wij wonen op de mooiste plek van Nederland, dat beseffen mensen niet. We hebben de grootste bloementuin, de meeste zonuren. We hebben ruimte, geen woningnood. Als onderzocht zou worden waar je in Nederland de schoonste lucht hebt, zou iedereen hier willen wonen. En we hebben aan drie kanten water. De mooiste en duurste plekken op aarde liggen aan het water. Er komt een tijd dat mensen in de rij staan om hier te wonen. Maar dat zal ik niet meer meemaken.’’

Noordhollands Dagblad

Is het niet zo dat alle bestuurders amateurs zijn en over het algemeen geen zakelijk inzicht hebben?
    Neem de verdwazing in Hollands Kroon; een bestaand Gemeentehuis sluiten, een nieuw Gemeentehuis bouwen, dat vervolgens weer sluiten en weer terug naar het oude Gemeentehuis. Het kost tientallen miljoenen en geen politicus in deze idiote gemeente die het boetekleed aantrekt, want nee toch, ze doen het toch zo goed? (voor zichzelf)