Staten kritisch over biomassa

• dinsdag 9 juli 2019
  • Categorie: , ,
  • Provinciale Staten van Noord-Holland willen voorkomen dat het Participatiefonds Duurzame Economie geld steekt in ’vervuilende biomassa’. Dit werd duidelijk tijdens de Statenvergadering.

Roel van Leeuwen 9-7-2019

Het participatiefonds investeert geld van de provincie in MKB-bedrijven die met innovatieve, duurzame oplossingen komen en voor werkgelegenheid in Noord-Holland zorgen. Nadat het fonds eerder al van 25 tot 55 miljoen euro was opgehoogd, is nu het plan om het in twee stappen van 11 en 19 miljoen verder op te hogen tot 85 miljoen.

Het voorstel zorgde voor de nodige discussie. Zo vindt Forum voor Democratie dat de 85 miljoen in een bodemloze put wordt gegooid. Die partij steekt het geld liever in kernenergie.
    Een meerderheid van de Statenfracties is echter blij met het fonds, dat sinds de oprichting in 21 duurzame bedrijven heeft geïnvesteerd. Dat dit niet zonder risico is, blijkt wel uit het feit dat zonnepanelenfabriek Energyra – waarin de provincie via het fonds miljoenen investeerde – onlangs failliet ging. Daarnaast zijn er ook enkele investeringen gedaan die wel rendement hebben opgeleverd.

De discussie spitste zich vooral toe op de vraag of het fonds ook in biomassa moet investeren. Tot nu toe heeft het fonds hier 1,3 miljoen euro in gestoken. Maar volgens Statenlid Ines Kostic (Partij voor de Dieren) is het verbranden van bomen in de verbrandingsoven absoluut niet duurzaam. Partijen van links tot rechts hadden zich aangesloten bij een motie om het fonds niet te laten investeren in dergelijke vormen van biomassa.

GroenLinks-gedeputeerde Zita Pels vond echter dat de motie nu ook de goede vormen van biomassa onder druk zet, aangezien veel nieuwe installaties – die bijvoorbeeld uiteindelijk gebruikmaken van algen – eerst worden getest met hout. Ze gaf aan na het zomerreces het gesprek met de Staten aan te willen gaan over de toekomst van biomassa in de provincie.

De stemming over de volgende stappen voor het fonds vond elektronisch plaats. Een bijzonderheid in Noord-Holland, waar tot nu toe bij handopsteken werd gestemd. Bij de laatste stemming ging het echter toch nog mis toen de elektronica haperde en de Statenleden toch weer hun hand moesten opsteken.

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Forum v Democratie heeft volkomen gelijk, Kern of Thorium Energie is de toekomst en zeker niet de moordlustige windmolens met een zeer gering rendement. Echter als een meerderheid van de domoren van de overige statenfracties blij is met een zinloos fonds waarvan het geld(ons geld) vaak in de zakken van profiteurs verdwijnt, dan sta je machteloos als verstandig mens.

Beste Dekker, de grote energiemaatschappijen zijn niet bereid om hier geld in te investeren. Het kost miljarden. En thorium is pas over 30 jaar een mogelijkheid, maar dan kost het waarschijnlijk ook te veel. Dus hoe stel je je dit voor? Meer belasting betalen?

Dekker zei

Anoniem, in China draaien al Thorium Centrales op proef, dus waarom zou het hier dan 30 jaar moeten duren? We gaan er immers zo prat op een kennis land te zijn?
    In Frankrijk, waar veel van onze zogenaamde groene stroom vandaan komt, barst het van de kerncentrales en we hebben toch die geweldige kosten verspillende EU, waarom geen gezamenlijke inspanning leveren als EU landen om een deugdelijk stroomnet op te zetten? Ik verzeker u dat de grote energie maatschappijen elkaar de tent uitvechten om het net te realiseren.
    Wat betreft de kosten: als de huidige waanzin doorgaat zoals nu het geval is dan is 3/4 van Nederland zoveel geld kwijt aan energie dat het land economisch gezien een derde wereld landje wordt.