Spreekuurloze patiënten van huisartsenpraktijk HAP in Breezand/Anna Paulowna komen massaal naar infoavond

• donderdag 4 juli 2019
  • Hollands Kroon - BREEZAND
    De partyzaal van restaurant Bloemenlust puilde gisteravond (donderdag) uit met bezoekers.
    Winnie van Galen 4-7-2019

Een ding hadden de aanwezigen gemeen: patiënt zijn bij huisartsenpraktijk HAP in Anna Paulowna/Breezand. Allemaal wilden ze weten hoe het verder zal gaan sinds er geen spreekuurafspraak meer te maken is.
    De avond was twee dagen geleden door huisarts Arstrid van Heusden bedacht. Ze stuurde via sociale media een bericht de wereld in dat er een open avond zou zijn over de toekomst van de huisartsenzorg in Anna Paulowna en Breezand. Dat bericht werd massaal gedeeld en leidde tot een stampvolle zaal. Tot verbazing van Van Heusden die een dergelijke grote opkomst ’niet had verwacht’. De bomvolle zaal had alles te maken met de kortgeleden afgekondigde spreekuurstop. Door een huisartsentekort was het niet meer te bolwerken, de zorgverzekeraar moest het maar een tijdje opknappen, liet Van Heusden weten. Waarom ze hierover geen brief had gestuurd aan de patiënten, er was veel onduidelijkheid, klonk het uit de zaal. ’Te duur om steeds iedereen op die manier te informeren’, antwoordde de arts. Ze beloofde in het najaar wel met een brief te komen en bij een volgende bijeenkomst ook zorgverzekeraar VGZ uit te nodigen. Daar had een aanwezige om gevraagd omdat ’er altijd twee kanten aan een verhaal zitten.’
    Van Heusden schetste hoe de vlag er bij hing, dat ze het anders wil gaan doen, samen met Anne Jan van der Veen, haar partner en tevens huisarts. Ze moesten een andere weg inslaan vanwege een gebrek aan huisartsen die verbonden willen zijn aan een praktijk. Er zal meer digitaal gaan. ’Een pukkel op je huid kun je fotograferen en opsturen’, gaf ze als voorbeeld. Er zal meer via de telefoon worden afgehandeld. Niet via een assistente, maar primair door de dokter zelf zodat er meer ’tijd overblijft voor mensen die ons echt nodig hebben’.
    Grote vraag: willen patiënten die kant op? Ze mogen het zeggen via een enquêteformulier. Ook bestaat de kans dat beide artsen verder gaan zonder contract met een zorgverzekeraar. ’Liever niet maar het kan wel’, gaf Van Heusden aan. Zolang hierover geen duidelijkheid is, blijft de praktijk zonder spreekuur. ,,Ik realiseer me dat het niet elegant is, maar het is nog erger als er geen huisarts is.’’
    Tegen negen uur liep de bijeenkomst op zijn eind. Op de vraag of ze gerust was gesteld, antwoordde een bezoekster op weg naar de auto: ,,Een paar weken geleden wilde ik een afspraak. Acht dagen later kon ik terecht. Is toch wat. Ik had in de tussentijd wel dood en begraven kunnen zijn. Maar wat moet je, een andere arts krijg je niet.’’
    Noordhollands Dagblad

Geen goed woord over voor *huisartsen*.
    Jullie zijn er voor ons patienten en niet andersom!

Van Heusden en haar partner zijn gewoon 2 ordinaire oplichters, €50.000 huurschuld bij de Gemeente en 6 ton bij zorgverzekeraar en medicijnleverancier. Gaat er nou wel eens wat goed in Hollands Kroon?