Pensions voor buitenlanders en museum: onverwacht schot in plannen voor Joods Werkdorp in Slootdorp

• woensdag 17 juli 2019
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - SLOOTDORP
    Er zit onverwacht schot in de plannen met en rond het Joods Werkdorp in Slootdorp.

Ed Dekker 17-7-2019

Eigenaar Joep Karel van het leegstaande complex presenteert op 23 september zijn ideeën aan omwonenden. Kort daarna wil hij vergunning aanvragen bij de gemeente.
    Karel wil aan de achterzijde van het monumentale complex aan de Nieuwesluizerweg zeven woongebouwen zetten als pension voor maximaal 280 buitenlandse werknemers. Het bestaande gebouw wil hij verhuren aan de Stichting Joods Werkdorp.
    De stichting wil dat pand exploiteren als museum en educatieve ruimte. Ook denkt de stichting aan culturele activiteiten, zoals exposities en optredens.

Vraag

Het plan van vastgoedondernemer en projectontwikkelaar Joep Karel uit Bergen voor huisvesting van arbeidsmigranten hangt al diverse jaren in de lucht. Nu de vraag naar grootschalig onderdak voor Polen en andere buitenlandse werknemers sterk groeit, ziet hij nieuwe mogelijkheden.
    De woongebouwen moeten komen aan de achterzijde van het overgebleven hoofdgebouw. De opzet doet denken aan vroegere barakken. Daar woonden jonge Joden die van 1934 tot 1941 hier een agrarische of ambachtelijke opleiding volgden om later een bestaan in Palestina op te bouwen.

Parkeren

Omwonenden liepen eerder te hoop tegen de komst van bijna driehonderd bewoners. Zij vreesden overlast, vooral vanwege parkeren. Op het terrein is weinig ruimte voor auto’s. Karel verwacht bezwaren rond parkeren te hebben weggenomen. Hij heeft een stuk grond op het oog voor tweehonderd parkeerplaatsen.
    De exacte locatie wil hij nog niet zeggen. ,,Deze plek grenst niet aan het terrein van het werkdorp, maar ligt er vlakbij. Het gaat om grond van het Rijk. Het gebruik als parkeerplaats is nog niet rond, maar ik verwacht geen problemen.”

Procedures

Voor het project van Karel moet het bestemmingsplan worden veranderd. Na het indienen van het bouwplan wordt de procedure voor het bestemmingsplan geopend. Er komt ook een procedure voor de bouwvergunning (officieel omgevingsvergunning).
    Tijdens deze procedures kunnen bezwaren worden ingediend. Of dat gebeurt, zal als eerste op 23 september blijken als Karel zijn plannen toelicht.

In gesprek

Stichting Joods Werkgroep loopt al lang rond met het plan voor gebruik van het hoofdgebouw. Voorzitter Ron Bar-El en Karel zijn sinds kort weer met elkaar in gesprek over de exploitatie.
    Diverse suggesties voor het gebruik worden beoordeeld. Het gaat daarbij ook over onder meer een grand café, vergaderruimte en kantoorruimte voor personeel. Nog onduidelijk is in welke juridische vorm de samenwerking wordt gegoten.
    Karel noemt het ’niet ondenkbaar’ dat het hoofdgebouw uiteindelijk eigendom wordt van Stichting Joods Werkdorp.
    Noordhollands Dagblad

RESPECT voor het lijden van de Joden die daar geleefd hebben !!!

Zodra er geld valt te verdienen op wat voor manier dan ook en zeker door VVD'ers, dan is iedere vorm van respect erg ver te zoeken.
    Joden zijn helaas overal en altijd het kind van de rekening, ook in Hollands Kroon.