“Onze burgers zijn geen proefkonijnen” – Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest stopt het 5G proefproject

• woensdag 24 juli 2019
  • Al geruime tijd waarschuwen wetenschappers voor de gevaren voor de gezondheid van de nieuwe 5G-radionorm voor mobiele telefonie.

23-7-2019

Nu heeft de Belgische hoofdstedelijke regio een 5G-proefproject stopgezet. De Brusselaars zijn geen proefkonijnen, aldus de regionale regering.

De plannen voor een proefproject voor de oprichting van een 5G-netwerk in Brussel zijn opgeschort wegens bezorgdheid over de gezondheid van de burgers. Dit werd gerapporteerd door het Vlaamse nieuwsportaal Bruzz.
    In juli 2018 had de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een akkoord bereikt met drie telecommunicatie-exploitanten, waarbij de strenge Brusselse stralingsbeschermingsnormen werden versoepeld. Volgens de regionale overheid is het echter onmogelijk om een schatting te maken van de stralingsblootstelling veroorzaakt door de antennes die nodig zijn om 5G te bedienen.
    Céline Fremault, minister van de Brusselse Hoofdstedelijke regering, belast met Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie, wordt door Bruzz geciteerd:
    ”Ik kan zo’n technologie niet verwelkomen als de stralingsnormen, die de burger moeten beschermen, niet gerespecteerd worden. 5G of niet”, zegt milieuminister Céline Fremault (CDH) in de krant. ”De Brusselaars zijn geen proefkonijnen, waarvan ik de gezondheid met winst kan verkopen. We kunnen niets aan het toeval overlaten.”
    Het 5G-proefproject kan niet met de huidige grenswaarden worden uitgevoerd. De minister zei ook dat ze geen uitzondering wilde maken. Het Brussels Gewest hanteert bijzonder strenge stralingslimieten voor telecommunicatietoepassingen. Dit had de invoering van de 4G-norm in het verleden al bemoeilijkt.
    Herhaalde waarschuwingen van wetenschappers over de gezondheidsrisico’s van 5G hebben de oprichting van deze netwerken in andere landen nog niet kunnen tegenhouden.