Onenigheid over milieucontroles

• maandag 15 juli 2019
  • SCHAGEN

De gemeente Schagen wordt voor de rechter gedaagd door de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.

Marten Visser 15-7-2019

Schagen gaat een deel van de controles die nu nog door inspecteurs van de omgevingsdienst worden gedaan zelf uitvoeren. Beide organisaties steggelen over de datum waarop Schagen uit kan stappen en de afkoopsom die betaald moet worden. ,,We hebben geprobeerd er uit te komen. Dat is niet gelukt. Daarom gaan we naar de rechter’’, zegt Michiel Uitdenhaag. De burgemeester van Texel is bestuursvoorzitter van de omgevingsdienst. Die is in 2013 opgericht en doet voor de zeventien gemeenten in Noord-Holland Noord onder meer milieucontroles. Een deel daarvan zijn wettelijke taken, zegt burgemeester Marjan van Kampen van Schagen. ,,Die taken blijft de omgevingsdienst gewoon voor ons doen.’’

Daarnaast konden gemeentes extra diensten afnemen. Schagen deed dat, maar wil daar mee stoppen. Het gaat dan bijvoorbeeld om (geluids)metingen bij kleine bedrijven, zegt Van Kampen. ,,Die willen we zelf doen. Om weer meer contact te hebben met onze ondernemers.’’ Schagen heeft de controles sinds enkele maanden weer zelf opgepakt en gaat daarmee volgens Uitdenhaag te snel. Het verlies aan werk kan bovendien personele consequenties hebben bij de omgevingsraad, zegt hij. ,,Onze organisatie is ingericht op een bepaalde hoeveelheid werk. Als we taken kwijtraken dan kan dat consequenties hebben.’’

Volgens Van Kampen gaf Schagen al twee jaar geleden aan bepaalde zaken weer zelf te willen gaan doen. Toen het maar niet lukte om daar goede afspraken over te maken werd besloten per 1 april weer zelf controles te gaan doen. ,,Want we praten al zo lang. Dat ze nu naar de rechter willen vind ik jammer, maar dat is hun keuze. Ik hoop nog steeds dat we er samen uit kunnen komen.’’

Noordhollands Dagblad

Heel verstandig van Schagen om zelf milieucontroles uit te gaan voeren want de milieudienst(de RUD) is een volstrekt onbetrouwbaar instituut, gelijk de rest van de overheidsinstellingen.