’Wil de regio ook op termijn voldoende seizoenarbeiders houden, dan moet de huisvesting goed geregeld zijn’

• woensdag 19 juni 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Wil de regio ook in de toekomst verzekerd blijven van voldoende seizoenarbeiders, is goede huisvesting een vereiste.

Winnie van Galen 19-6-2019
    Dat stelt wethouder Theo Meskers aan de vooravond van een belangrijk besluit door de gemeenteraad van Hollands Kroon: het mogelijk maken van grootschalige woonvoorzieningen voor arbeidsmigranten. Niet langer een maximum van veertig personen maar ook drie keer zoveel of meer als de situatie dat toelaat. Als de raad hiermee vanavond (donderdag) instemt, dan komt er op termijn een einde aan illegale huisvesting en gaat er een streep door de opvang van tijdelijke arbeidskrachten in de kleine kernen. De overlast die deze opvang in woonbuurten kan veroorzaken is veel inwoners een doorn in het oog.

Arbeidsmigrant

Of ’we het onderwerp nou leuk vinden of niet, feit is dat het werk er is’. De behoefte aan arbeidsmigranten is met andere woorden niet meer weg te denken, geeft Meskers aan. De huisvesting hobbelt in deze discussie achter de feiten aan. Van de 3500 veelal uit het voormalige Oostblok afkomstige werknemers, woont zo’n beetje de helft in een illegaal verblijf. Zolang er geen sprake is van een acuut gevaar en klachten uitblijven, wordt deze situatie door de gemeente gedoogd.

Economisch verhaal

Niemand die voor zijn lol in een illegaal hokkerig verblijf wil wonen, geeft Meskers aan. Wie zijn situatie kan verbeteren, zal dit doen. Goede huisvesting is daarmee ’een economisch verhaal’, zodat bedrijven een beroep kunnen blijven doen op seizoenarbeiders. Wie de zaken niet op orde heeft, loopt het risico dat de arbeidsmigrant zijn heil elders zoekt, omdat het daar beter voor hem of haar geregeld is, stelt Meskers. Vandaar de noodzaak in zijn ogen om spijkers met koppen te slaan, zowel voor de werkgever als de werknemer. „Iedereen is gebaat bij goed eten, goeie bedden, goeie douches en een goed leefklimaat.”
    De discussie over het regelen van adequate opvang is in een stroomversnelling gekomen nadat de provincie jaren geleden tot andere inzichten kwam. Aanvankelijk bestond er vanuit planologische opvattingen weerstand tegen een combinatie van logies en agrarisch bedrijf. Inmiddels is de provincie ook zo ver dat accommodaties voor 150 tot 200 personen zijn toegestaan, in het geval de gemeente dit zou willen, aldus Meskers. Het betekende al met al dat Hollands Kroon nieuw beleid kon ontwikkelen en daarmee koploper is. Sommige partijen menen dat Hollands Kroon te hard van stapel loopt, huisvesting faciliteert voor arbeidsmigranten die buiten de regio werken. Meskers is daar niet bang voor, maar zegt kritisch te blijven. „De verhoudingen moeten wel blijven kloppen, daarom is het belangrijk dat het geleidelijk gaat.”

Riolering

Er zijn ook andere zorgen, zoals het milieu. Meskers heeft gesproken met bedrijven en bewoners uit de Moerbeek en Haringhuizen die zich zorgen maken over de kwaliteit van het oppervlaktewater. De riolering in dat gebied is niet toegerust op accommodaties voor veertig personen. In het geval de riolering overbelast raakt, komt het vuile water in de sloten terecht. Met mogelijk kwalijke gevolgen voor de gewassen en de dieren in het gebied.
    Vandaar dat Meskers het voorstel omarmt voor de komst van een meldpunt waar dergelijke en andere klachten te uiten zijn: verkeersproblemen, lawaaioverlast, et cetera. In de huidige situatie heeft de gemeente geen stevige mogelijkheden bedrijven aan te pakken als de regels voor logies worden overtreden. Maar dat gaat veranderen. De gemeente kan straks de exploitatievergunning intrekken zodat de ondernemer de ’tent kan sluiten.’

Welkom

Gevraagd naar de situatie over vijf jaar, zegt Meskers: „Tegen die tijd zijn de dorpen zoals Middenmeer, Lutjewinkel en Kreileroord diverser samengesteld. Veel seizoenarbeiders blijven, dat geldt inmiddels voor veertig procent. Als ze zich aanpassen, dan worden ze door de lokale bevolking omarmd. Wie integreert is welkom. Kijk bijvoorbeeld wat er in Kreileroord aan het gebeuren is waar dorpsraad en onderwijs intensief met de integratie van seizoenarbeiders bezig zijn.”
    En, is de illegale huisvesting straks verleden tijd? Meskers: „Dat kunnen we niet voor honderd procent uitsluiten. Daar moeten we eerlijk in zijn.”

Noordhollands Dagblad

Als vastgoed investeerder wil je zoveel mogelijk units om te verhuren op één plaats gevestigd. Daarom leggen daar kansen voor vastgoedinvesteerders als de mogelijkheid geboden wordt. Veel untis op één locatie betekent ook afdekken van risico van leegstand. Hoe beter bezet des te hoger de cash flow, des te hoger wordt de marktwaarde. Goede zaak als de mogelijkheid er komt dat investeerders de huisvesting van seizoensarbeiders kunnen garanderen. Uiteraard komt hierbij ook het sociale aspect om de hoek kijken, aan de snel geld verdien cowboys heb je niet veel.

Hollands kroon wil overal vooraan staan. Maar dat heeft al zoveel blunders opgelopen zoals o. A. het Wieringerrandmeer en De haven. Zie wat het allemaal gekost heeft. En niks opgeleverd. Maar het moest er komen en was nodig. En de Polen blijven liever in eigen land. Denk eerst aan je eigen ingezetenen.