'Veel power nodig voor NNN'

• zondag 16 juni 2019
  • Categorie: , , ,
  • Haarlem - Natuurorganisatie waarschuwt nieuw college over ambities voor natuur.

Roel van Leeuwen 15-6-2019

Als het nieuwe college van Gedeputeerde Staten de komende jaren het Nationaal Natuur Netwerk echt wil uitbreiden 3000 hectare dan zijn er speciale 'NNN-enforcers' nodig om dit voor elkaar te krijgen.

Dat stelt directeur Ernest Briët van Landschap Noord-Holland. Briët is te spreken over de ambitie om de komende vier jaar in Noord- Holland 3000 hectare natuur toe te voegen aan het Nationaal Natuur Netwerk (NNN).

Hij waarschuwt echter dat dit niet zomaar kan worden gerealiseerd. ,,De makkelijke gebieden zijn al geregeld, het gaat nu om het hooghangend fruit."

Volgens Briët moet dezelfde power worden ingezet als in het algemeen wordt getoond bij de realisa- tie van nieuwe wegen. ,,Dat heb je nodig om het NNN af te maken." Hij pleit voor speciale 'NNN-enforcers' die ervoor moeten zorgen dat er meters worden gemaakt.

Landschap Noord-Holland maakt deel uit van een brede groene coalitie, met andere natuurorganisaties, maar ook LTO Noord, die enkele maanden geleden nog vroeg om 90 miljoen euro voor het herstel van de biodiversiteit in de provincie. ,,Wij denken dat dit geld minimaal nodig is, maar dit zie ik niet terug in de plannen van de coalitie."

Een andere zorg van Landschap Noord-Holland en andere maatschappelijke organisaties is de aan- leg van een nieuwe weg tussen de A8 en de A9. Briët ,,We hadden gehoopt dat de coalitie zou zeggen dat die weg toch geen goed idee is."

Landschap Noord-Holland en de andere organisaties pleiten voor het schrappen van de geplande weg en in plaats daarvan met een integrale aanpak voor het gebied met innovatieve oplossingen te komen, waarbij ook de verkeers- en leefbaarheidsproblematiek wordt opgelost.

Noordhollands Dagblad