Raad Bergen reageert woedend over tv-uitzending ’Opstandelingen’: ’Beschimpen, intimideren is onaanvaardbaar’

• woensdag 26 juni 2019
  • BERGEN
    Drie uur lang had burgemeester Hetty Hafkamp zich vrijgemaakt om op tv haar visie te geven op de problemen in haar gemeente Bergen.
    Ype Minkema 26-6-2019
    Nadat ze de uitzending van BNNVARA’s ’Opstandelingen’ terugzag was er boosheid en verdriet, vooral bij de bevolking. Dat schrijft Hafkamp in de gemeentekrant. ’Soms zijn er van die dagen die je het allerliefste wilt overslaan’, schrijft ze. Dit was zo’n dag, onmiskenbaar.
    Het is de eerste keer dat Hafkamp officieel reageert op de geruchtmakende tv-uitzending van woensdag 19 juni rond de problemen in Bergen. Dat doet ze in de ’eigen’ gemeentekrant van woensdag. Ook de gemeenteraad - minus oppositiepartij Gemeentebelangen - kwam met een verklaring in de gemeentekrant. Daarin vallen harde woorden: ’Het ongefundeerd beschimpen en intimideren van medewerkers is onaanvaardbaar.’

Kritisch

Er was vooraf nog ’het volste vertrouwen’ op een evenwichtig beeld van Bergen. De insteek van programmamaakster Sophie Hilbrand was immers ’een kritisch en journalistiek programma met alle ruimte voor reacties van beide kanten.’ Hafkamp: ,,Dat bleek helaas niet zo te zijn.’’ Waar ’Opstandeling’ Fred Vos, al jaren de luis in de pels van bestuurlijk Bergen, alle tijd en ruimte kreeg om zijn gram te halen, kwam de burgemeester er bekaaid vanaf.

Emoties

’Opstandelingen’ leverde een eenzijdig beeld op, volgens burgemeester Hafkamp. Het programma heeft daardoor veel emoties en boosheid teweeg gebracht, stelt ze. Het gevolg van de uitzending: ,,Er is een sfeer van onveiligheid gecreëerd en dat vind ik erg kwalijk.’’
    Ook de bijna voltallige gemeenteraad is geschrokken van de uitzending, die toch een spiegel van de gemeente had moeten zijn. Er heerst grote woede. De politici herkennen zich niet ’in het beeld dat nu in de media ontstaat’: ,,Het ongefundeerd beschimpen en intimideren van medewerkers is onaanvaardbaar’’, zeggen bijna alle partijen. Gemeentebelangen, de enige oppositiepartij in Bergen, neemt afstand van de verklaring. Geen van de partijen gaat in op de inhoudelijke kritiek uit het tv-programma.
    Burgemeester en de raad benadrukken in de gemeentekrant dat de gemeente Bergen ’graag voor u klaar staat om de bezorgdheid weg te nemen’ en ’altijd met de burger in gesprek wil’.
    ’U kunt hiervoor altijd een afspraak maken.’
    Noordhollands Dagblad

"Geen van de partijen gaat in op de inhoudelijke kritiek uit het tv-programma".
    Niet reageren is ook de gemakkelijkste manier, je kunt je immers ook niet verspreken en dat er iets in bestuurlijk Bergen niet in de haak is is overduidelijk, het lijkt Hollands Kroon, Den Helder, Schagen, Bloemendaal enz. wel. Gaat "prima" met onze democratie(die al lang is afgeschaft door het bestuurlijke gespuis).
    Het ergste moet nog komen als de klimaatmaatregelen worden ingevoerd.